Ga naar inhoud

Marshall Protocol


Joachim

Recommended Posts

Annelies,

 

die balans tussen accpeteren en alternativen zoeken is super lastig. Eind spetember heb ik nog de halve marathon gelopen. nu is een km heen en terug wandelen goed voor een down van een week. Dus ja ik kan die energie wel beter gebruiken. ik heb nog veel te leren. In mijn werk heb ik altijd problemen gehad die niemand ooit nog had opgelost ( technische problemen) en door niet te accepeteren dat het niet opgelost kon worden heb ik altijd oplossingen gevonden. Nu weet ik wel dat een ziekte geen technisch probleem is, maar toch wil ik een poging wagen, al was het maar voor mijn eigen zelfvetrouwen. ik kan en wil het nog niet opgeven.

 

groeten Erik

Link to comment
Share on other sites

  • Antwoorden 67
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

  • roelof

    14

  • Joachim

    13

  • Diesel

    10

  • jerryj

    8

Top Posters In This Topic

  • Administrators

Hi Erik,

 

Ik denk dat iedereen wel begrijpt wat je bedoelt mbt 'eerst kon ik alles en nu niet' en dat geldt helemaal als je een 'bezige bij' was/bent. Zelf weet ik maar al te goed hoe ***** frustrerend het is om ineens weinig meer te kunnen en daar bovenop van artsen weinig 'meegang' te krijgen.

 

Ook ik ben (nog steeds) op zoek naar dingen die mij meer energie/lucht geven. Geloof mij dat ik echt alles aanpak alleen bij wijze van spreken heb ik 'lourdes' nog niet geprobeerd :)

 

Bij de pakken neerzitten moet je echt nooit doen! Geef ook echt nooit op met zoeken alleen probeer het wel een plaats te geven in je leven op dit moment ook al is dat moeilijk.

 

Nu weer even OnTopic lieve mensen:

Ik ken niemand met 'slechte' ervaringen maar ik heb wel via internet destijds wat negatieve verhalen gelezen met name op sites in de USA.

 

Duitsland is uiteraard ook goed maar mijn duits is zeer slecht dus die reis laat ik liever aan anderen over.

 

grtn,

 

Joachim

Link to comment
Share on other sites

Joachiem,

 

bedankt voor je woorden. Ik geef niet op en houd je op de hoogte van mijn zoektocht.

 

Mijn duits en engels zijn prima dus wie weet vind ik iemand

 

groeten Erik

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hallo allemaal,

 

Heeft u ervaring of wilt u meer informatie weten over deze behandeling? Post uw bevindingen hier. Voor meer informatie klik op deze link.

Hallo, Ik heb me vandaag geregistreerd. Ik ben goed bekend met het Marshall Protocol en maak er ook gebruik van (verhoogd cholesterol). Mijn partner ook (MS en chronische hepatitis).

Ik wil me graag mengen in de M.P. discussies en mijn kennis delen met wie er belangstelling voor heeft, of vragen heeft

Ik ben net als Anne bekend met het Marshall Protocol en maak er ook gebruik van. Ik ben bekend met een Vit.B12 deficiëntie sinds 1995 (behandeling Hydroxo-cobalamine injecties met dagelijks gebruik sublinguaal Methyl-cobalamine en Adenosyl-cobalamine smelttabletten) en Osteoporose 2007. Volgens de artsen is Sarcoidose (Antonius ziekenhuis) bij mij uitgesloten een te hoge calciumwaarde “hypercalcemie” met een ontregeld Vit.D metabolisme -- laag 25D waarde met te hoog 1,25D waarde -- is van toepassing.

 

Net als Anne wil ik mijn kennis delen wie er belangstelling voor heeft.

 

Is er een NL site waar meer te vinden is hierover of moeten we zoals hierboven al eerder is geschreven gebruik maken van de google vertaler?

Als lid van een Vit.B12 informatie site heb ik een beknopte samenvatting in het Nederlands geschreven over de grondbeginselen van het Marshall Protocol wellicht is het behulpzaam in je zoektocht.

 

http://anne.messageboard.nl/28447/viewtopic.php?t=1522

 

Er komt een Nederlandse site. Die is "under construction". Ik houd jullie/ons op de hoogte

Dit is verheugend nieuws om te lezen Anne.

 

Diesel

Link to comment
Share on other sites

Halo Diesel,

 

Ik zag dat je ook op het amerikaanse forum actief bent! leuk Ik ben net begonnen met het Marshall protocol, nu nog pas een aantal weken. Te vroeg om te weten of het helpt of niet. Het heeft wel veel moeite gekost om iedereen te overtuigen dat dit voor mij de oplossing is, maar dat is nu gelukt. Nu in de eerste paar weken merk ik vooral dat ik helderder ben. en dat de sarcoidose typische klachten erger worden zoals voorspeld. Het moet eerst erger worden voor het beter gaat.

 

groeten Erik (roelof)

Link to comment
Share on other sites

Hi Erik,

 

Klopt, ik ben al een tijdje actief op het MP forum. Ik ben je naam en geschiedenis inmiddels al tegen gekomen en idd. te vroeg om nu al conclusies te kunnen trekken.

 

Diesel

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

de discussie van Jerry

 

Hoi,

 

Ik stel voor hier de discussie voor te zetten die we hadden over marshall

 

groeten Erik:thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hoi Erik en anderen,

 

ik was dus ook bezig met extra ijzer slikken vitamine c 1000mg en mutlivitamine.

Want dat geeft extra energie, al is de boost waarschijnlijk maar tijdelijk.

Maar zoals Diesel aangaf is ook ijzer af te raden.

 

Wordt nog lastig om alles op een rijtje te krijgen, maar moet lukken natuurlijk.

Ik ben vegetarier en mijn vrouw veganist, das ook lastig want zij drinkt ook geen melk etc. en dan ga je automatisch ook al overal op letten waar wat inzit.

Dus ervaring met uitzoeken hebben we al een beetje.

 

Groeten,

Jerry

Link to comment
Share on other sites

Jerry,

 

als je op de marshal site kijkt zie je daar een dieet. als je al zo bewust bezig bent is dat vast ook niet zo moelijk. Er bestaat ook het oer dieet en het romijnen dieet. je laat dan alles weg wat de moderne wereld aan het dieet heeft toegevoegd, zoals de nachtschades ( tomaat paprika aardappel) en de veredelde tarwe. je eet dan ander groentes zoals zoete aardappels en spelt. Dit help ook om je systeem minder te belasten met toxines. Marshall met de de hele set inclusief de medicijnen helpt meer.

 

Succes met je studie, er staat heel veel informatie op.

 

de site is http://mpkb.org/

 

groeten Erik (Roelof)

Link to comment
Share on other sites

Jerry,

 

Ik ben vegetarier en mijn vrouw veganist, das ook lastig want zij drinkt ook geen melk etc. en dan ga je automatisch ook al overal op letten waar wat inzit.

Dus ervaring met uitzoeken hebben we al een beetje.

Ik ben zeer benieuwd hoe jullie denken over je noodzakelijke Vit.B12 voorziening -- met name je vrouw wanneer zij al jaren geen vlees, vis, ei en zuivelproducten consumeert waar B12 inzit.

 

Wanneer jij wel vis, ei en zuivelproducten consumeert krijg jij nog wel hoeveelheden B12 binnen echter als jij producten waar Vit.D (o.a vis tevens voedingsbron B12) in zit wilt gaan vermijden wat volgens het MP noodzakelijk is en dit wilt gaan doen in jouw dieet zal jij bijvoorbeeld ook o.a het eigeel uit het ei moeten verwijderen -- hier zit namelijk de Vit.D voorziening in maar ook je noodzakelijke B12 zit in eigeel.

 

Wanneer je als vegetariër het MP dieet strikt wilt gaan volgen en Vit.D in het voedsel wilt gaan vermijden wees bewust dat jij daarnaast je B12 voorziening wat veelal in de zelfde producten aanwezig is zult gaan missen in je dagelijks dieet.

 

Voor de duidelijkheid bij het volgen van het MP is slikken van extra multi vitamine (incl. Vit.B12) geen aanbeveling -- wanneer er geen documenteerd vitamine dan wel mineraal tekort is aangetoond wordt slikken van diverse supplementen afgeraden.

 

Non-MP treatments

 

http://mpkb.org/home/othertreatments

 

Over-the-counter supplements

 

One of the abiding concerns with MP patients' use of over-the-counter supplements is that they contain occult vitamin D, even though it is not listed on the label. A number of supplements are immunomodulatory. Many lack evidence supporting their efficacy.

 

vitamins

 

folic acid and derivatives (Apo-Folic, Folate, Folvite, Novofolacid), vitamin A, vitamin B12 (cyanocobalamin), vitamin C (ascorbic acid), vitamin D, vitamin E

 

Vitamin and mineral supplementation

 

http://mpkb.org/home/othertreatments/vitamins#minerals

 

Note that both vitamin D and supplemented (not naturally occurring) folic acid are contraindicated.

 

Vitamins

 

• folic acid and folate – folate is a water-soluble B-vitamin that occurs naturally in foods; folic acid is the synthetic form of folate; MP patients must avoid products containing supplemental folic acid as it contributes to bacterial growth

• vitamin B12 – readily available in meat and dairy products so, unless a person is a vegan, he or she is probably not deficient; exceptions include certain malabsorption syndromes and pernicious anemia, conditions where people cannot absorb B-12

• vitamin C – ascorbates promote the transcription of Th1 inflammatory mediators and, therefore, large doses of vitamin C (ascorbic acid) may prove to affect the immune system in a way that is counterproductive; as little as 10mg per day of vitamin C is needed to prevent scurvy

 

Minerals

 

• iron – although physicians frequently prescribe iron supplements in the face of low levels of hemoglobin and hematocrit, they may also want consider an alternate view that, low levels of iron are an adaptive physiologic response to infection

 

ik was dus ook bezig met extra ijzer slikken vitamine c 1000mg en mutlivitamine.

 

Merk op de extra Vit.C die je gebruikt in de bovenstaande info van het MP.

 

Ik ben dus wel benieuwd naar je noodzakelijke B12 voorziening omdat jij als vegetariër neem ik aan geen vlees (B12 bron) eet en met het volgen van het MP dieet zal de hoeveelheden B12 uit de beschikbare voeding voor jou nog minder worden -- hoe wil je dit gaan compenseren vanuit gaand dat je lichaam voldoende B12 kan opnemen uit overig beschikbaar voedsel waar B12 in voorkomt.

 

Zelf heb ik een gedocumenteerd B12 tekort en ben niet in staat om voldoende B12 uit voeding te kunnen opnemen om wat voor reden dan ook en ben periodiek afhankelijk van B12 injecties en gebruik dagelijks de sublinguaal B12 smelt tabletten en volg het MP en maak gebruik van de noodzakelijke medicatie -- momenteel Olmesartan met minocycline.

 

Onderschat de gevolgen van een B12 deficiëntie niet o.a dunne vezel neuropathie -- diverse symptomen c.q specifiek en a-specifieke klachten vertonen veel overlap met de symptomen van een sarco patiënt.

 

Wanneer een sarco patiënt langdurig en veel medicatie o.a methotrexaat, maagzuurremmers, antibiotica, prednison en dergelijke gebruikt is het zinvol om periodiek een B12 bepaling te laten meten voor meer inzicht -- diverse symptomen die worden gezien bij sarco patiënten kunnen het gevolg zijn van een onderliggend B12 gebrek door gebruik van bovengenoemde medicatie en indien onbehandeld op termijn de B12 gerelateerde symptomen onomkeerbaar kunnen zijn.

 

Om onnodig schade, leed en symptomen aan de verkeerde kapstok te hangen is een B12 bepaling periodiek gewenst voor meer inzicht om een B12 tekort uit te sluiten dan wel aantonen.

 

Wanneer jij als sarco patiënt al jaren vegetarisch eet en daarnaast het dieet van het MP wilt gaan toepassen is een B12 bepaling zeker geen overbodige luxe gelet op de algehele beschouwing.

 

Diesel

Link to comment
Share on other sites

Marshall protocol bijeenkomst

 

Hoi,

 

er is op 22 mei van 14 tot 17 uur in Eindhoven een Marshall protocol bijeenkomst. Er (nog) geen echte agenda, maar daar komen mensen die het Marshall protocol volgen en mensen die er echt in geïnteresseerd zijn bij elkaar. Hier is dan alle ruimte om alle vragen te stellen die je hebt. Als je er heen wilt meld je dan even aan bij: marshallprotocol@live.nl dan krijg je dan het adres.

 

Groeten Erik (Roelof)

Link to comment
Share on other sites

MP en de reguliere geneeskunde

 

Omdat de behandeling volgens het Marshall Protocol ook mijn belangstelling heeft, maar ik ook bij de reguliere geneeskunde onder behandeling ben, is het natuurlijk verstandig en logisch dat ik "overleg" heb met mijn artsen over het inhoudelijke van MP.

 

Mijn arts van het UMC heeft zich er in verdiept. Hij had een open visie over de wijze van benaderen auto immuun ziektes volgens de methode MP.:cool:

 

Een paar kanttekeningen die hij mij mee heeft gegeven:

 

 

  • Van de medicatie die wordt gebruikt tijdens het MP is er sowieso eentje waarvan bekend is dat erop langere termijn een verhoogde kans is op het krijgen van kanker. Nu is prednison ook geen lekker medicijn, dus dat is een afweging die gemaakt moet worden.:confused1:

 

  • Ook is er in de literatuur nog weinig referentie materiaal bekend m.b.t. de verhouding van inzet MP cq resultaten. De periode is feitelijk nog te kort om er een "resultaat" aan te verbinden hoe de methode en aanpak zich tot elkaar verhouden.

 

Dat neemt niet weg dat er een start moet zijn met MP waardoor er op termijn wel meetpunten en referentie materiaal beschikbaar zijn.

 

In mijn situatie is het daarom nu niet intressant om te overwegen het MP in te zetten voor bestrijding sarcoïdose.

Link to comment
Share on other sites

Arie,

 

Waarschijnlijk bedoelt jouw arts de veiligheid in gebruik van Benicar (Olmesartan) in een bepaalde hoeveelheid voor lange termijn die door artsen aan MP patiënten wordt voorgeschreven.

 

Wellicht kan onderstaande info jou en je arts in deze discussie meer inzicht en helderheid geven in dit vraagstuk.

 

Safety of olmesartan (Benicar)

 

http://mpkb.org/home/protocol/olmesartan/safety

 

Discussie topic op de MP Study site: FDA investigating the safety of Benicar

 

http://www.marshallprotocol.com/forum39/13795-1.html

 

Diesel

Link to comment
Share on other sites

Dat Olmesartan carcinogeen zou zijn, is mij onbekend. Wel moet je er rekening mee houden dat je bloeddruk ca 10% zakt bij een dosering van 4x40 mg/dag.

Link to comment
Share on other sites

Jerry,

 

 

Ik ben zeer benieuwd hoe jullie denken over je noodzakelijke Vit.B12 voorziening -- met name je vrouw wanneer zij al jaren geen vlees, vis, ei en zuivelproducten consumeert waar B12 inzit.

 

Wanneer jij wel vis, ei en zuivelproducten consumeert krijg jij nog wel hoeveelheden B12 binnen

 

 

Diesel

 

Diesel,

 

was van de week nog in een kinderprogramma,Willem Wever, daar vroeg een jongeteje zich af wat gezonder was, echt vlees of nep vlees.

In het laboratorium hebben ze alles ganalyseerd, en blijkt dat aminozuren van soja vrijwel gelijk aan die van vlees zijn, vlees per 100 gram ofzoiets maar 2.5mg ijzer heeft en nep vlees 10mg, in vlees een kleine hoeveelheid B12 bevat en nepvlees juist veel heeft toegevoegd, ik weet de hoeveelheid niet meer, echt vlees veel verzadigde vetten heeft en nepvlees vrijwel gelijk aan 0 mg maar wl de goede vetten aan boord heeft. Al met al bleek dus dat de nep varaint veel gezonder was. Alleen wil niemand het weten want anders worden al die zielige boertjes werkloos. In alle varianten vleesvervangers is ontzettend veel andacht besteedt aan smaak, bite en vitaminen en mineralen. Zelfs voor veganisten is dat spul er.

 

Wat ik nooit begrijp is dat mensen vragen als je vegetarier bent en geen vlees eet of je dan wel vis eet??? Dat is ook een dier en ook vlees, heeft alleen een andere naam. Nee dus. Ik eet vlees noch vis.

 

Melk gebruik ik alleen als ik eens pannekoeken maak, verder nooit. Melk onstaat alleen omdat de koe zwanger is, net als bij een mens. Wordt je door de commercie opgedrongen dat het zo belangrijk is. Vreemd eigenlijk dat je melk drinkt om calcium toe te voegen aan je lichaam terwijl in datzelfde melk dierlijke vetten zitten die voor bot ontkalking zorgen. Oh, ik wijk te ver uit...

 

Nee hoor vitaminen krijgen we genoeg binnen verder.

 

Maar je hebt wel gelijk hoor, het is verstandig om bij de nodige aanpasingen of je juiste dingen wel binnen krijgt die je ook mag hebben.

Een hoge dosis Vitamine C hoort daar dus ook niet bij helaas.

 

 

Groeten,

Jerry

Bewerkt door jerryj
Link to comment
Share on other sites

Jerry,

 

In de visie van het MP wil ik je de info over soja niet onthouden. Wanneer je het MP wilt gaan volgen is er in de visie van Trevor Marshall geen MP “light” versie en dient soja worden vermeden ook al blijken de aminozuren van soja vrijwel gelijk aan die van vlees te zijn.

 

De hoeveelheden B12 toegevoegd in nepvlees dan wel vleesvervangers is cyanocobalamine deze stof is een stabiele goedkope B12 variant die veelal in voeding supplementen wordt gebruikt en bijvoorbeeld o.a is toegevoegd in het “energie” drankje Red Bull deze cobalamine vorm van B12 wordt afgeraden in het MP -- zie vorig bericht eerste MP link:

 

folic acid and derivatives (Apo-Folic, Folate, Folvite, Novofolacid), vitamin A, vitamin B12 (cyanocobalamin), vitamin C (ascorbic acid), vitamin D, vitamin E)

Cyanocobalamine is biologisch gezien een niet actieve B12 variant -- deze dient door diverse omzet stappen d.m.v enzymen worden omgezet naar o.a methylcobalamine en adenosylcobalamine de biologische actieve B12 varianten.

 

Meer details over de nadelen en waarom gebruik van cyanocobalamine in zijn algemeenheid wordt afgeraden in de topic: Vit.B12 deficiency and the MP op het info MP forum. http://curemyth1.org/forum2/2626.html

 

Voeding waaraan extra vitamine en mineralen is toegevoegd dan wel verrijkt wordt afgeraden met het volgen van het MP.

Sinds ik het MP volg heb ik producten waar soja in zit verwerkt eveneens geëlimineerd uit mijn dieet het MP heeft een duidelijke stelling wat betreft soja. Ook ik drink al jaren net als jij geen koemelk meer -- dit terzijde.

 

http://mpkb.org/home/food/soy

 

Soy

Given its harmful effects on the nuclear receptors and sex hormones, soy has an undeserved reputation for being healthy. It is not unusual for patients with inflammatory diseases to react negatively to substances in soy called phytoestrogens, of which isoflavones are one kind.

 

Patients on the Marshall Protocol (MP) are advised to restrict intake of soy and soy products.

 

http://mpkb.org/home/food

 

Avoid foods and substances which may exacerbate the disease process

• soy and tofu - contains phytoestrogens, which may block the Vitamin D Receptor in large enough quantities

http://mpkb.org/home/starting/prempchecklist

 

"Lifestyle modifications""

 

2. Discontinue consumption of vitamin D in food and supplements. Other foods such as soy and soy products are also restricted.

http://mpkb.org/home/mp/progress

 

"The MP is not having an effect

 

• Avoiding other immunomodulatory foods – Are you avoiding foods which contain high levels of chlorogenic acid? Are you avoiding soy and soy products?

“De andere kant van het Vit.D verhaal Marshall Protocol”

 

de theorie van Trevor Marshall en het Marshall Protocol

 

http://anne.messageboard.nl/28447/viewtopic.php?t=1522

 

(4) Consumptie levensmiddelen met Vit.D vermijden als mede een aantal andere immuun suppressieve levensmiddelen o.a soja (bevat isoflavonen). Tevens Vit.D suppletie, Multi. vit/min suppletie, foliumzuur en ijzer suppl. vermijden (beiden voedt bacteriën) in levensmiddelen zijn deze vitamines en mineralen geen bezwaar, mits het niet verrijkte producten gaat. Patiënten dienen eveneens blootstelling aan (zon)licht te beperken, de huid te bedekken dan wel in te smeren met een sun blocker (zinkoxide zalf), ogen beschermen met speciale (NoIR) zonnebrillen die UV-A en B en IR stralen reduceren.

Wat ik nooit begrijp is dat mensen vragen als je vegetarier bent en geen vlees eet of je dan wel vis eet??? Dat is ook een dier en ook vlees, heeft alleen een andere naam. Nee dus. Ik eet vlees noch vis.

 

Wat ik niet begrijp is waarom de voedingindustrie synthetische vitaminen en mineralen aan voeding toevoegen of verrijken die tijdens het bewerkingsproces (raffineren) in meer of mindere mate zijn weg geroofd en op een geknutselde wijze weer aan worden toegevoegd in het verlengde hiervan begrijp ik ook niet het toevoegen van vitaminen en mineralen dan wel hormonen (Vit.D) aan voeding die van nature niet in deze producten voorkomen. Oh, ook ik wijk te ver uit….wat betreft Vit.D aan voeding toevoegen (o.a margarine het toetje danoontje en ontbijtgranen van Kellogs) in de visie van het MP weer back on topic.

 

Ik kan je alleen maar adviseren lees je goed in de materie dit kost veel tijd en energie het MP is geen behandeling waar je zomaar eventjes aan gaat beginnen het vereist veel zelfstudie en weten waar je aan begint met betrekking op jouw persoonlijke gezondheid problemen en leef eetwijze o.a consumeren vleesvervangers soja, tofu etc. alvorens je de beslissing neem ik ga er volledig voor. Een behandeling van vele jaren 4 á 5 jaar of meer is niet ongewoon wanneer je de berichten lees van patiënten op de MP studie site die zijn gestart met het protocol. Trevor M zelf sarco patiënt gebruikt nog steeds Olmesartan.

 

Wat betreft de B12 voorraad in je lever hiermee kan je gemiddeld zo’n 3 á 4 jaar mee vooruit alvorens deficiëntie problemen om wat voor reden dan ook zich gaan aandienen alvorens de B12 voorraad volledig raakt uitgeput -- in het begin zijn veelal vage a- specifieke symptomen c.q klachten die ook bij andere aandoeningen worden gezien voelbaar o.a vermoeidheid, concentratie stoornissen, vergeetachtigheid, korte termijn geheugen, brainfog, tintelingen in de ledematen, somberheid, neerslachtigheid, depressiviteit, etc.

 

Bovengenoemde klachten kunnen zich als een dief in de nacht geleidelijk aan sluipenderwijs één voor één dan wel ineens tezamen aandienen bij zelfs laag normale B12 bloedwaarden. Diverse artsen wachten (gebrek aan B12 kennis) totdat de B12 bloedwaarden het niveau van de ondergrens lab referentie waarde heeft bereikt of zelfs daaronder en sturen menig patiënt eerst o.a met antidepressiva en pijnstillers de deur uit alvorens tot actie over te gaan -- namelijk een B12 behandeling.

 

Diesel

Link to comment
Share on other sites

helderheid

 

Arie,

 

Waarschijnlijk bedoelt jouw arts de veiligheid in gebruik van Benicar (Olmesartan) in een bepaalde hoeveelheid voor lange termijn die door artsen aan MP patiënten wordt voorgeschreven.

 

Wellicht kan onderstaande info jou en je arts in deze discussie meer inzicht en helderheid geven in dit vraagstuk.

 

Diesel

 

Hoi,

 

Deze medicatie is inderdaad besproken.

Ik denk dat mijn arts zich meer zal laten leiden door "vak literatuur" dan dat hij zal putten uit een éénzijdige bron. Desondanks weet ik van hem dat hij open staat voor dergelijke input .

Zal de betreffende "link" meenemen in het vervolg gesprek.

 

Arie

Link to comment
Share on other sites

Hoi Diesel,

 

bedankt voor je duidelijke uitleg, heel helder.

Ik zie dat je erg veel weet en weet waar je over praat.

Zover ben ik nog niet. Voor mij is B12 een B12 en het enige verschil dat ik ken is echt of synthetisch.

 

Ik moet nog veel lezen zie ik.

 

Groeten,

Jerry

Link to comment
Share on other sites

Graag gedaan Jerry en wat lezen betreft help ik je een handje op weg.

 

Zowel de gevolgen van sarco en een B12 deficiëntie zijn niet mis en veel artsen zijn hier helaas in eerste instantie niet mee bekend of in getraind wanneer symptomen zich reeds geruime tijd al kunnen manifesteren. Net als de sarco patiënten kunnen B12 patiënten soms vele jaren rond lopen met klachten eer de juiste diagnose wordt gesteld.

 

Een onbehandeld B12 tekort is uiteindelijk dodelijk -- kwestie van tijd.:sad:

 

Michel Post (zelf veganist) heeft een literatuurstudie geschreven: VITAMINE B12 EN VEGANISME

 

http://www.vitamineb12.nl/

 

Ik kan het je aanraden om het te lezen alvorens je het MP strikt wil gaan volgen. Ook al wil je het MP uiteindelijk niet gaan volgen het is bruikbare info voor mensen die een vega leefwijze volgen -- diverse valkuilen worden door M. Post belicht.

 

Aanvullend wil ik je als voorbeeld verwijzen naar een bekende acteur genaamd Peter Falk (vegetariër/veganist) wellicht beter bekend als Colombo uit de gelijknamige serie.

 

Althans hij staat op de lijst als bekend persoon op de info site Sharan: Health Aspects of Veganism

 

http://sharan.crossroad-solutions.com/1/5/

 

 Precautions for Vegans – B12

 Peter Falk, actor

Peter Falk heeft dementie en Alzheimer een aandoening die wordt gezien door Trevor Marshall als een Th1 aandoening dit wil zeggen een aandoening die in verband wordt gebracht met Th1 pathogenen of te wel intracellulaire bacteriën, deze bacteriën worden door TM als de rootcause gezien in vele chronische auto-immuun aandoeningen.

 

Th1 Spectrum Disorder: http://mpkb.org/home/pathogenesis/th1spectrum

 

In de beschouwing dementie en Alzheimer is eveneens veel wetenschappelijk onderzoek naar B12 gedaan aangezien een gebrek aan deze stof veel wordt gezien bij patiënten met dementie dan wel Alzheimer. Wie weet is de oorzaak van het ontstaan van een B12 gebrek bij deze groep patiënten in het licht gezien van de theorie van TM een secundair gevolg -- wellicht zijn primair de intracellulaire bacteriën de hoofd oorzaak en versnelt het gebrek aan B12 het proces.

 

Frappante details in de gezondheidsituatie van Peter Falk is het volgende wanneer je mogelijke aanwijsbare risico’s kent waardoor een gebrek aan B12 kan worden veroorzaakt en waar niet direct aan wordt gedacht.

 

http://www.dailymail.co.uk/tvshowbiz/article-1190283/Peter-Falks-dementia-means-longer-remembers-Columbo-admits-doctor-court-hearing.html

 

Details of the star's condition, thought to have been triggered by a series of dental operations

Dr S R said it was unclear whether this was an effect of anaesthesia or some other reaction to the operation.

Volgende link

 

http://acaregiversjournal.com/peter-falks-rapid-alzheimers-decline-after-surgery.html

 

Read said it was unclear whether Falk’s condition worsened as a result of anesthesia or some other reaction to the operation.

 

Read first evaluated Falk in June 2008 before the actor was scheduled to undergo hip surgery. His dementia and apparent Alzheimer’s disease worsened after that procedure, and Read said the actor no longer remembers his signature role in the series “Columbo.”

 

Er wordt beschreven dat de conditie van Peter Falk in gang is gezet door een serie afspraken bij de tandarts en beduidend slechter is geworden na een heup operatie en het is onzeker of de effecten zijn veroorzaakt door de anesthesie of andere reacties als gevolg van de operatie.

 

Zou het niet zo kunnen zijn dat door de “veggie” eetwijze hij in de loop der jaren een gebrek aan B12 heeft ontwikkeld en een laag normale B12 bloedwaarde van toepassing is geweest “ergo” mogelijk een niet tijdig onderkend B12 tekort en wellicht de anesthesie het laatse zetje is geweest in zijn misere.

 

Veel artsen zijn helaas onbekend met het fenomeen dat anesthesie (N2O) een verwoestende werking heeft op methylcobalamine de biologisch actieve vorm van B12 -- diverse mensen kunnen na een operatie met onverklaarbare symptomen c.q klachten worden geconfronteerd waarop men geen raad weet. Mijn idee -- laat je B12 bloedwaarde bepalen voor meer inzicht. Degene met reeds een gedocumenteerd B12 tekort zijn dubbel gewaarschuwd bespreek vooraf met de anesthesist bij een operatie of hij/zij bekend is met dit fenomeen en vraag welke anesthesie middelen zij gebruiken voor je onder zeil gaat.

 

DE OORZAKEN VAN VITAMINE B12-GEBREK

 

Hoofdstuk 12 literatuurstudie Michel Post

 

12.2.6 Lachgas

Van distikstofoxide (N2O), een kleurloos gas, ook wel lachgas genoemd, werd ooit gedacht dat het een inert gas was. Het kan echter bepaalde vormen van B12 omzetten in onwerkzame analogen door een sterk oxiderende werking op kobalt [Chanarin 1980]. Voor zover bekend heeft lachgas op andere chemische reacties of stoffen geen invloed. Lachgas is een zogenaamd anesthetisch gas dat wordt gebruikt bij verdovingen: bij grote operaties maar vooral ook bij de tandarts. In verschillende onderzoeken werd vastgesteld dat als gevolg van het gebruik van N2O voor verdoving, het beenmerg van de patiënten na een langdurige operatie vergelijkbaar was met dat van pernicieuze anemie-patiënten. Na toediening van B12 werd het beenmerg weer normaal. Ook zijn zenuwbaanaantastingen vastgesteld bij mensen die beroepsmatig met N2O werken, met name bij tandartsen en operatiekamerpersoneel [Armstrong 1974]. Bij mannelijke tandartsen die N2O gebruikten kwamen 75% meer leverziekten voor, 70% meer neurologische ziekten en kwamen 55% meer spontane abortussen voor bij hun vrouw, in vergelijking met mannelijke tandartsen die geen N2O gebruikten. Bij vrouwelijk tandartsassistentes kwamen 155% meer spontane abortussen voor, 80% meer erfelijke afwijkingen en 90% meer gevallen van kanker, in vergelijk met tandartsassistentes die niet met N2O in aanraking kwamen.

 

Ook bij mensen die thuis slagroom maakten met kant-en-klaar slagroom-spuiten zijn aandoeningen gevonden. In deze spuitbussen wordt lachgas als drijfgas gebruikt. Deze spuitbussen zijn ook in Nederland te koop van de merken: Mona, Servi, Menkomel, Chocobic, Albert Hein, Milsani, Farm en Domo. Ook bestaan er losse lachgascapsules voor het bereiden van slagroom.

Lachgas heeft vooral een verwoestende werking op methylcobalamine. Doordat er gebrek aan methylcobalamine ontstaat, stopt de aanmaak van methionine. Alle bijwerkingen van lachgas worden waarschijnlijk veroorzaakt door het gebrek aan methionine [Yagiela 1991]. Adenosylcobalamine lijkt minder te worden aangetast. Dit wordt bevestigd door het feit dat patiënten, die als gevolg van blootstelling aan N2O zenuwbaanaandoeningen ontwikkelen, veelal een normale vitamine B12-concentratie hebben (het methyl-cobalamine-aandeel van het totaal aan cobalaminen is bij volwassenen heel klein) [Layzer 1978]. Waarschijnlijk veroorzaakt een kortstondige maar zware blootstelling aan lachgas een megaloblastair beenmerg en geen schade aan het zenuwstelsel, en veroorzaakt een langdurige maar lichte blootstelling ernstige neurologische aandoeningen en geen bloedafwijkingen.

 

Ook zonder een bezoek aan de tandarts of het gebruik van slagroomspuiten kunnen mensen in aanraking komen met lachgas. De grootste bron van lachgas is namelijk de verbranding van hout, gas, olie en kolen en het gebruik van kunstmest. Tenslotte ontstaat ook lachgas in de chemische industrie, bijvoorbeeld bij de productie van nylon [Hagendoorn 1991]. Voor veganisten die nauwelijks B12 binnenkrijgen kan blootstelling aan de algemene verontreiniging met lachgas misschien tot een versnelde uitputting van de B12-voorraad leiden (hypothese van de auteur)

 

Vanuit MP perspectief zijn voorzorgmaatregelen bij tandarts behandelingen wat betreft anesthesie eveneens een aandachtspunt -- welke soort middelen je wel en niet mag gebruiken wanneer de tandarts of kaakspecialist wordt geconsulteerd.

 

http://mpkb.org/home/othertreatments/anesthetics

 

Diesel

Link to comment
Share on other sites

Hoi Diesel,

dat was zeker interressant om te lezen.

Tuurlijk ken ik Peter Colombo Falk. Ik wist niet dat hij vegatarier was en dat dat allemaal waarschijnlijk door B12 tekort komt.

 

B12 complex slikken of mag dat ook niet? Stond wel iets in dat boek over B12, in ieder geval interresant om te lezen hoe die B12 ontwikkelt en toegevoegd wordt aan tofu. (heb nog niet alles gelezen).

 

Er is ook nog wel wat tegenlicht over het Marshall Protocol, ook goed om naar te kijken en niet blind te volgen wat Marshall schrijft.

http://www.heartscanblog.org/2008/03/marshall-protocol-and-other-fairy-tales.html

en dit

http://forum.lowcarber.org/showthread.php?p=7751560&highlight=marshall#post7751560

en deze

http://www.natmedtalk.com/alternative-therapies/1643-marshall-protocol-stay-away-one.html

nooit verkeerd om wat sceptisch te zijn en van meerder kanten de zaak te bekijken.

 

Ik ben vanmorgen even bij de huisarts geweest want ben al meer 2 weken flink verkouden en je merkt dat dat veel energie kost:heb antibiotica gehad en een weekje prednison om wat verschijnselen te onderdrukken. ZOals het gevoel alsof je elke keer 100mtr sprint hebt gedaan, dan voel je zo'n licht gevoel boven in je longen (conditie).

En daarna de secretaresse van m'n logarts gebeld om in mei over marshall protocol te kunnen praten want dan staat er een afspraak gepland. Het kwam haar bekend voor dus de longarts zal er dan ook wel meer van weten en er niet mee onbekend zijn.

 

groeten,

Jerry

Link to comment
Share on other sites

Jerry,

 

Mee eens dat je kritisch bent en sowieso niet blind volgt.

 

Dat er voorstanders en tegenstanders van het protocol zijn is mij bekend met name de stof Vit.D wel of niet slikken is veelal onderwerp van discussie. Wat mezelf betreft heb ik geen goede ervaringen met gebruik van extra hoeveelheden Vit.D sterker het heeft mij uiteindelijk doodziek gemaakt -- zelfs met hoeveelheden die niet als toxisch kunnen worden beschouwd.

 

Een 25D waarde van “80 is prachtig” is de slogan en rond de 100 nmol/l wordt thans o.a door de Vit.D council en Nederlandse Vit.D adepten in navolging als wenselijk dan wel noodzakelijk geacht voor het waarborgen van een goede gezondheid.

 

Voor de duidelijkheid mijn 25D startwaarde was 36 nmol/l (volgens de Vit.D geleerden een tekort) alvorens gebruik van extra Vit.D suppletie -- uiteindelijk naar verloop van jaren is deze 25D waarde door mijn toenmalige arts met behulp van extra Vit.D suppletie geforceerd naar een waarde van ongeveer 100 nmol/L en een tombola aan gezondheid problemen rezen de pan uit alvorens ik compleet door mijn hoeven zakte.

 

Echter mijn 1,25D waarde het actieve hormoon Vit.D ook wel calcitriol genoemd was door het gebruik van de extra hoeveelheden Vit.D naar een te hoge waarde gestegen. De dagelijkse dosis 2 á 3 devaron Vit.D heeft mij bijna letterlijk en figuurlijk de kop gekost bij normale 25D waarden met zeer heftige reacties waarvan zelfs mijn toenmalige arts is geschrokken.

 

Ik neem het de arts die mij al die jaren Vit.D heeft voor geschreven c.q geadviseerd niet kwalijk hij heeft slechts de Vit.D 25-OH het pro hormoon regelmatig laten bepalen.

 

De 1,25D het actieve hormoon was onbekend terrein voor hem -- overbodig om te vermelden dat extra hoeveelheden slikken aan Vit.D is gestaakt.

 

Ik heb meer dan 3 jaar lang Vit.D suppl. geslikt voor o.a mijn Osteoporose omdat dit volgens mijn arts voor een betere botaanmaak zou zorgen. Echter een tweede botscan heeft een verslechtering van mijn Osteoporose aangetoond ondanks het slikken van jaren Vit.D

 

Osteoporose wordt veelal in verband gebracht met o.a een gebrek aan calcium en een lage 25D waarde. Een (te) hoge 1,25D waarde is volgens de Trevor M een risico factor voor botafbraak -- niet een lage 25D waarde.

 

A Review - Vitamin D and Calcium in Sarcoidosis

 

Trevor G Marshall, PhD, 5 July 2003

 

http://www.sarcinfo.com/calcium.htm

 

At levels above about 42 pg/ml, the 1,25-D (generated by the sarcoid inflammation) begins to stimulate bone osteoclasts[12], causing bone to be resorbed (dissolved) back into the bloodstream. Not only does this lead to osteporosis, but also to calcium being deposited into soft tissue of the body, including the lungs, breasts, and the kidneys (where it forms kidney stones)

Wat denk je van deze -- gebrek aan B12 als risico factor -- veelal onbekend bij het artsengilde:

 

Vitamin B12: a novel indicator of bone health in vulnerable groups

 

Rosalie AM Dhonukshe-Rutten

 

http://edepot.wur.nl/121599

 

In de tussentijd veel gelezen over het MP alvorens ik de stap heb genomen ik ga het protocol volgen. En ook nu nog ben ik zeer zorgvuldig in het schouwen van berichtgeving van wat er wordt of is geschreven op o.a de MP knowledge base waar je als MP patiënt vaak naar wordt verwezen voor kennis uitbreiding -- wees ook hier kritisch met lezen en neem niet alles zomaar klakkeloos aan.

 

Mijn inziens heb je zelf nog wel een taak in het schouwen van de info op zowel de MP knowledge base en berichtgeving van moderators etc. op het forum naar waarheid.

 

Ik heb mij -- voor zover dit mogelijk is -- uitgebreid verdiept in het MP en zeer veel tijd aan besteedt alvorens ik het besluit heb genomen ik ga ervoor. Als B12 patiënt in relatie met het volgen van het MP heb ik veel vragen gesteld in de topic: "Vit.B12 deficiency and the MP" (zie link voorgaand bericht). Diverse vragen zijn voor mij tot op heden niet of onvolledig beantwoord -- het heeft mij echter niet weerhouden om toch het MP te gaan volgen, gevoelsmatig ben ik overtuigd van de meerwaarde die het mij uiteindelijk op termijn kan geven ook al ben ik niet met alle info eens.

 

B12 complex slikken of mag dat ook niet?

 

Wat betreft je vraag betreft over B12 slikken dit wordt zowel in perspectief van het MP en het stellen van een B12 tekort diagnose afgeraden.

 

Met het slikken van extra B12 maskeer en vervuil jij je natuurlijke B12 waarde en kan de juiste diagnose onnodig worden uitgesteld -- wanneer een lage B12 waarde van toepassing blijkt te zijn kan meer gericht onderzoek naar de achterliggende oorzaak worden gedaan. Bespreek met je arts waarom jij gaarne een B12 bloedbepaling wilt -- met je veggie eetwijze behoor je tot een risico groep en met de dieet restricties van het MP voor het volgen van onbepaalde tijd een reden extra.

 

Voor meer uitgebreide info op je vraag verwijs ik je naar hoofdstuk 19 uit de literatuurstudie http://www.vitamineb12.nl/ van M. Post: hier enkele uitgelichte speerpunten.

 

19.1 Algemeen

Veganisten kunnen te maken krijgen met een B12-gebrek en hiertegen zal iets ondernomen moeten worden. Het beste is het natuurlijk om niet op de gebreksverschijnselen te gaan zitten wachten en er voor te zorgen dat je genoeg B12 binnen krijgt. Wat zijn tenslotte de argumenten om op dit punt niet op zekerheid te spelen? Mensen die met zichzelf de proef op de som willen nemen moeten zich er in ieder geval goed van bewust zijn dat de verschijnselen vooral in het begin weinig specifiek zijn, en er, doordat het gebrek zich (zeer) langzaam ontwikkelt, gewenning en compensatie optreedt, waardoor de kans bestaat dat het tekort pas wordt opgemerkt als er al schade is ontstaan. Deze mensen zouden minstens regelmatig hun bloedwaarden na moeten laten kijken. Veganistenorganisaties zouden er goed aan doen deze gegevens systematisch te gaan bijhouden. Op die manier leveren de experimenten van enkelingen tenminste bruikbare informatie op.

19.2 Waarom geen multivitamine-/mineralenpreparaten

Er bevinden zich in deze preparaten verschillende stoffen die in het algemeen kunnen bijdragen aan de terugdringing van bloed armoede, bijvoorbeeld ijzer en foliumzuur. Het kan echter zijn dat er van de stof die werkelijk nodig is, net te weinig in zit. Een ander nadeel is dat bij toediening van een dergelijk preparaat de bloedarmoede tijdelijk kan afnemen, en de exacte oorzaak van de bloedarmoede daardoor in het vage blijft. Foliumzuur heeft bij B12-gebrek in sommige gevallen bijvoorbeeld een gunstige werking op de bloedarmoede., deze is echter tijdelijk. De kans op neurologische aandoeningen wordt ondertussen steeds groter. Door multivitamine-/mineralenpreparaten te gebruiken bestaat de kans dat de diagnose nodeloos wordt uitgesteld.

19.3 Waarom geen hoog gedoseerde preparaten

Ook hoog gedoseerde preparaten kunnen er toe leiden dat de diagnose nodeloos wordt uitgesteld. Absorptiestoornissen komen bij hoge doseringen immers niet aan het licht. Wanneer de oorzaak van de opnamestoornis maagkanker is, wordt de diagnose hiervan nodeloos uitgesteld. De onderhoudsdosering voor veganisten hoeft niet hoger te zijn dan 5 microgram per dag. Veganisten zouden al genoeg moeten hebben aan 1 - 2 microgram per dag [Herbert 1990].

Bij ernstige aandoeningen moet in het begin (ná de diagnose door een arts) wél met hoge doseringen worden gewerkt. Zeker wanneer mensen ronduit gevaarlijke afwijkingen hebben. Bijvoorbeeld een zeer laag aantal bloedplaatjes (minder dan 50.000 per cm3) of zeer weinig witte bloedlichaampjes, waardoor de kans op bloedingen en infectie gevaarlijk hoog is [Herbert 1975b].

Ben benieuwd of je longarts bekend is met het MP.

 

Diesel

Link to comment
Share on other sites

Ik neem aan van wel dat de longarts er wat van weet, omdat het zijn secretaresse wel bekend voorkwam en ook aanvragen daarvan voorbij had zien komen.

Dus ik ben ook zeer benieuwd, heb echter pas in mei een afspraak staan, controle weer thorax, bloedprikken en longfunctie wat standaard is maar tot nu toe ook geen afwijkingen aanhet licht gebracht heeft. Allles nog hetzelfde, klieren opgezet etc.

 

Bedankt Diesel voor je uitleg, ik heb het met interesse gelezen, ik ga ook nog even in dat b12 boek neuzen.

 

groeten,

Jerry

Link to comment
Share on other sites

Marhall bijeenkomst

 

:thumbup:Hoi,

 

geloof dat dit bericht in geweld van alle posts een beetje is ondergesneeuwd, voor diegene die het gemist heeft nog een keer:

 

er is op 22 mei van 14 tot 17 uur in Eindhoven een Marshall protocol bijeenkomst. :w00t:Er (nog) geen echte agenda, maar daar komen mensen die het Marshall protocol volgen en mensen die er echt in geïnteresseerd zijn bij elkaar. Hier is dan alle ruimte om alle vragen te stellen die je hebt. Als je er heen wilt meld je dan even aan bij: marshallprotocol@live.nl dan krijg je dan het adres.

 

Groeten Erik (Roelof)

Link to comment
Share on other sites

Ik ben niet geheel overtuigd vh MP. Maar ik ben zeer zeker niet overtuigd van Prednison. Dus alle opties in het vizier houden voor als ik slechter word dan nu, lijkt mij het enige wat ik kan doen.

 

Ik zal me aanmelden voor de bijeenkomst.

 

Groeten,

Marcella

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in

×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.