Ga naar inhoud

Wat gaat de longarts doen?


Doortje_B

Recommended Posts

Goedemorgen!!

 

Morgen moet ik naar de longarts (nav de afwijkende longfoto), ondertussen heb ik ook bloed geprikt...

Nu ben ik een beetje zenuwachtig voor morgen :blush: omdat ik echt geen idee heb wat er gaat gebeuren...

Nu ga ik toch jullie als ervaringsdeskundige ;) vragen: wat kan ik morgen verwachten? Overal gaat het natuurlijk anders maar wat deden ze bij jullie in het eerste consult? Worden er meerdere onderzoeken gedaan?

Wat is belangrijk om te vragen?

 

Alvast super bedankt voor jullie antwoorden!

 

Groetjes!

Link to comment
Share on other sites

Hoi Doortje,

Heel logisch dat je zenuwachtig ben,ik ben misschien al wel 100 keer geweest en ben nog steeds zenuwachtig hoor.

het is natuurlijk moeilijk te zeggen wat een arts gaat doen,het is helemaal afhankelijk van de afwijking in je longen.

Hij gaat natuurlijk zowiezo naar je longen luisteren.

De eerste onderzoeken zijn vaal toch een longfunctie bloedprikken eventueel een scan of bronchscopie.

Maar dat zijn vaak onderzoeken als een arts niet weet wat eraan de hand is,misschien is dat bij jouw voor de arts al wel duidelijk,dat weet je dus niet.

h et is in ieder geval heel belangrijk te laten weten hoe jij je voelt wat je voelt en hoe je hieronder bent,en schrijf anders voor jezelf op wat je wilt vragen.

Groetjes renate,

Link to comment
Share on other sites

Hoi Doortje,

 

de eerste keer dat ik bij de longarts kwam, begon hij met praten over al mijn klachten. Ook had hij het toen over de longfoto die gemaakt was. Aan het eind van het gesprek kwam hij met het voorstel voor een bronchoscopie en longfunctie. Deze onderzoeken werden pas later gedaan. Volgens mij zal er bij een eerste consult niet veel gebeuren.

 

Misschien een idee om al je klachten heel goed op papier te zetten. Denk ook goed na over je vragen en schrijf je die op. Misschien kan er iemand met je mee. Twee horen en weten meer dan een. Is ook wel fijn als je later er met iemand over kunt praten.

 

Veel sterkte, Bernadette

Link to comment
Share on other sites

Hoi Doortje.

 

Succes morgen..inderdaad altijd spannend... Mijn eerste x werd er niet zoveel gedaan.

Bloed prikken, en foto maken en voor de rest afgesproken welke onderzoeken er gedaan moesten worden..

 

 

Sterkte Corina

Link to comment
Share on other sites

ik was door de huisarts naar het ZH gestuurd voor een thorax foto. nav die foto moest ik naar de longarts. daar heb ik in eerste instantie een gesprek gehad en is er naar de longen geluisterd. Toen heb ik alle onderzoeken gehad, bronchscopie, bloed prikken, longfunctie etc.

 

sterkte iig morgen!

Link to comment
Share on other sites

Je hoeft er echt niet zenuwachtig om te zijn hoor, het enigste onderzoek wat ik vervelend vond was een bronchscopie met longspoeling en punctie

Link to comment
Share on other sites

Hoi doortje,

Was benieuwd hoe het is gegaan bij je longarts.

Hopelijk viel het een beetje mee voor je.

Groetjes Renate,

Link to comment
Share on other sites

Heej goedemiddag!

 

Bedankt voor jullie reacties! Wat fijn! Was ik weer minder zenuwachtig!

En Renate, wat lief dat je aan me denk ;)

Ben gisteren geweest, de longarts kon nog niet veel vertellen...

Het is Sarcoidose of kanker, en (voornamelijk ik ;p) ga van het eerste uit.

Vandaag al CT scan, dinsdag bronchoscopie en Longfunctieonderzoek.

Weer afwachten dus! Maar het gaat allemaal aardig snel, dat is wel fijn!

Was dat bij jullie ook zo?

 

Groetjes!

Link to comment
Share on other sites

Hoi Doortje,

Jeetje wat spannend zeg,en inderdaad wel fijn dat alles zo snel gaat,want van dat wachten word je helemaal gek dan krijg je veel te veel tijd om zelf van alles te bedenken(althans dat is mijn eigen ervaring).

De allereerste onderzoeken gingen bij mij ook erg snel,alleen kwamen ze bij niet tot een diagnose helaas.

Een jaar later kreeg ik een VATS (kijkoperatie in de longen)en daar kwam uit dat ik sarcoidose had.

Maar ook nu loop ik dus in het Sint Antonius voor nieuwe medicijnen,en n duurt het alweer vanaf Februarie om alles op alles op de kaart te zetten,petscan gehad en mri voor de activiteit in mijn hart.

Nu wachten op de uitslagen,en ik begrjip dat het moeilijk en ingewikkeld is en dat ik niet de enige patient ben,maar ik vind dat lange wachten verschrikkelijk.

Ik wens je succes voor a.s. dinsdag met de onderzoeken,en daarna natuurlijk heel veel sterkte met de uitslagen.

Want wat er ook uit komt het is beide geen pretje,en afhankelijk ,hoe te behandelen.

Succes!

Groetjes Renate,

Link to comment
Share on other sites

Hoi Renatie,

 

Jaaa fijn dat het snel gaat, idd je kunt het maar beter weten... Anders ga je malen ;-)

Maar bij jou heeft het al bij al dus behoorlijk lang geduurt voor de diagnose bekend was? Zagen ze het niet op de longfoto al?

Joh maar voor jou nu ook spannend! Gaan ze naar je hart kijken ivm de nieuwe medicatie of zijn ze bang dat je sarcoidose in het hart hebt?

Dus we zitten allebei op de uitslagen te wachten aankomende tijd!

Jij ook sterkte en hopelijk allebei een 'positieve' uitslag!

Maar idd net wat je zeg, wat er ook uit komt, het is geen pretje ;(

Maar goed, we blijven positief toch... Zoals jij zegt: als de moed je in de schoenen zakt,ga dan op je kop staan.

;p

 

Groetjes!

Link to comment
Share on other sites

Hoi Doortje,

Nou ze hebben bij mij op de petscan activiteit gezien in het hart,en daarvoor moest ik dus door de mri,om duidelijker plaatjes van het hart te krijgen.

En nu dus maar afwachten of de sarco ook actief is in het hart of dat het iets anders is geweest wat ze hebben gezien op de petscan.

En ik zou voor andere medicijnen gaan voor de sarco maar nu moet ik dus eerst de diagnose van het hart afwachten,want als het wel in het hart zit dan liggen de feiten en behandeling weer net even anders.

Ik ben daar gekomen omdat ik een allergische reactie heb gehad op de remicade en die dus niet meer mag hebben,ik heb al drie jaar prednison geslikt en mtx (die gebruik ik nog steeds)en nog steeds dagelijks antibiotica en 3 verschillende puffers en niets helpt en ik krijg steeds meer fibrose in mijn longen,en dat moet worden gestopt.

Dus mijn arts heeft het Sint Antonius(ik was al in behandeling bij dr grutters via mijn arts)dus nu om hulp gevraagd,omdat hij niet meet weet welke medicatie nog voor te schrijven.

Dus ja vandaar dat ik baal dat het zolang duurt want al die tijd gaat de litteken(fibrose)vorming maar door.

Nou nogmaals heel veel succes dinsdag,en probeer het allemaal maar over je heen te laten komen(makkelijker gezegd dan gedaan dat weet ik maar toch).

Groetjes renate,

Link to comment
Share on other sites

Hey Renate,

 

Ik had niet door dat je antwoord had gegeven doordat het op de volgende pagina kwam te staan!

Maar joh, heftig! Zowel dat hart verhaal als de longfibrose!

Balen dat je zo inlever met je lijf! Ben jij ook niet ontzettend benieuwd hoe je nu zomaar Sarcoidose kan krijgen? Ze weten de oorzaak niet, weet ik, maar ik vind het zo gek!

Joh maar sterkte!

Morgen heb ik idd de bronchoscopie, brrr maar moet gebeuren... Tja ik laat het idd allemaal maar een beetje over me heenkomen! Hoop alleen echt dat ze me morgen wat kan vertellen... Die onzekerheid...

We wachten maar weer af! Fijn zo even met je te kletsen..!!

 

Groetjes,

My

Link to comment
Share on other sites

Hoi doortje,

Hoop dat je bronchoscopie vandaag een beetje meevalt en dat je er iets wijzer van word.

Succes!

Groetjes renate,

Link to comment
Share on other sites

Hoi goedemorgen!

 

Nou gisteren de bronchoscopie gehad, wat een vreselijk onderzoek... Brrrr... Deed nog pijn ook! En de longen waren zichtbaar geïriteerd, waardoor ik tijdens het onderzoek enorme hoestbuien kreeg... Niet voor herhaling vatbaar;p

Vonden jullie dat ook zo naar?

Heb dinsdag nog 2 onderzoeken en dan krijg ik donderdag de uitslag... Wel even spannend!

Wanneer hoor jij meer Renate?

 

Grtjs!!

Link to comment
Share on other sites

Hoi Doortje,

 

helemaal mee eens dat het een onderzoek is wat niet voor herhaling vatbaar is. Maar soms moeten dingen voor het goede doel gedaan worden, en daar is dit zo'n onderzoek voor. Ik heb het gelukkig maar 1 keer mee gemaakt.

 

Fijn dat je zo snel de uitslag krijgt. Het kan dus ook sneller.

 

Groetjes, Bernadette

Link to comment
Share on other sites

Hoi Doortje,

Ben het helemaal met je eens ik vind het ook een verschrikkelijk onderzoek hoor ,ik heb hem 2 keer gehad maar voor mij hoeft het niet meer.

Wel fijn dat je alle onderzoeken zo snel krijgt,en ook vlot de uitslag want dat wachten is ook niets.

Ik ben gister geweest maar niets wijzer geworden(lees mijn stukjes bij voorstellen corina)een heel verhaal ,maar morgen gaan ze het eindelijk bespreken en dan hoor ik meer of pas volgende week bij de cardioloog,moet het gewoon maar afwachten.

Wel heb ik mijzelf voorgenomen dat als ik weer een afspraak krijg bij een assistent of arts in opleiding dat ik ga bellen en er op sta dat ik Dr van Beek weer zie,ben nu al 4 keer geweest en 4 keer een andere arts(assistent).

We wachten af,jij heel veel succes met je andere onderzoeken,en ik hoor graag wat eruit is gekomen.

Welk ziekenhuis ben je eigenlijk,of stond dat al ergens?,dan heb ik het niet goed gelezen?

Groetjes Renate,

Link to comment
Share on other sites

Heej Renate,

 

Joh wat super irri is dat! Steeds iemand anders is gewoon al vervelend maar als je voor niets komt vind ik helemaal suf! Mmm dan bof ik dus maar! Heb wel een Physician Assistent gehad bij de eerste afspraak maar dan kwam later mijn longarts erbij.

De bronchoscopie werd ook door een andere longarts uitgevoerd maar ze legde uit dat dit was omdat m'n eigen longarts pas vrijdag een plekje vrij had voor de scopie. Dus dat vind ik dan alleen maar prima!

Nu heb ik volgende week donderdag gewoon bij m'n eigen longarts de afspraak...

Ik zou als ik jou was nu al bellen bij wie je de eerste volgende afspraak heb staan... Voordat je weer voor niets komt!

Hoop dat het bij mij wat betreft verschillende artsen mee gaat vallen! Moet ik natuurlijk nog wel even afwachten, gaat nu allemaal zo snel ;)

(Ben onder co in Ede, dokter Drent doet daar spreekuur op dinsdag zag ik op de website)

 

Grtjs!!

Link to comment
Share on other sites

Hoi Doortje,

Mijn afspraak staat nog niet gepland,dus ja daar kan ik dan ook niet over bellen,maar ga er zeer zeker niet mee akkoord weer bij een ander te komen.

Ik zal ook eens gaan kijken op de site van Ede,maar dit houd dus in dat Dr Drent wel gewoon spreek uur houd daar!!Super ik ga eens informeren.

Dank je voor de tip!

Groetjes renate,

Link to comment
Share on other sites

Hoi Doortje,

 

Sterkte donderdag.

En inderdaad het is een vreselijk onderzoek.. ik heb het 3x gehad 1x met roesje en dat was erg fijn..:biggrin: en 2x zonder.. maar als het niet hoeft wil ik het niet meer. brrr..

 

succes donderdag.

Gr corina

Link to comment
Share on other sites

heel veel sterkte met alle onderzoeken ik ben nu hopelijk klaar en krijg als het goed is telefoon uit nieuwegein hoe nu verder .

 

Groetjes ,Simone

Link to comment
Share on other sites

Hoi Renate ,

 

gister in nieuwegein geweest en groen licht gekregen om te starten met remicade 7 aug krijg ik de eerste keer erg spannend.

Link to comment
Share on other sites

Hoi Simone,

 

fijn dat je kunt beginnen. Ik heb het bijna weer 1 jaar gehad. Had al heel snel resultaat. Weet nu wat het voor positiefs iets is voor mij.

 

Groetjes, Bernadette

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in
×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.