Ga naar inhoud

Nieuwe diagnostische test voor longziekte sarcoïdose


Arie

Recommended Posts

Sarcoïdose kan beter worden aangetoond met behulp van geluidsgolven dan door het nemen van een biopt (een weefselhapje uit de longen). Volgens de geldende richtlijnen gebeurt de diagnostiek nu nog door een brochoscoop (een flexibele buis) in de luchtwegen te brengen en daarmee een stukje longweefsel weg te nemen voor nader onderzoek. alternatief: via een bronchoscoop met behulp van geluidsgolven (echo) vergrote lymfeklieren in de borstholte aanprikken en onderzoeken op ontstekingshaarden.

 

Voor het hele verhaal; klik op de link.

 

Nieuwe diagnostische test voor longziekte sarcoidose

Link to comment
Share on other sites

Dat is toch precies wat er met de EUS gebeurt: een echo wordt door een buis in je slokdarm geschoven, en halverweg worden er een doorsteekje gemaakt naar de lymfeklieren tussen je longen voor een biopt. Ik heb die net vorige week gehad. Het blijft trouwens een biopt, het enige verschil is dat de buis niet in de luchtweg wordt geschoven maar in de slokdarm.

Link to comment
Share on other sites

Dat EUS onderzoek heb ik ook gehad. In mijn ziekenhuis waren maar 2 artsen bevoegd dat onderzoek uit te voeren. Misschien dan omdat het nog een nieuw onderzoek is. Dat hebben ze niet tegen mij verteld.

Link to comment
Share on other sites

Volgens mij blijft het altijd een vervelend onderzoek, want een scoop in je luchtpijp of in je slokdarm is beide geen pretje.

Link to comment
Share on other sites

Het is inderdaad nog niet zo oud, de EUS. Mijn longarts zat er over te jubelen dat het zo'n vooruitgang is vergeleken met het eerdere onderzoek onder volledige narcose, maar ik vond het maar een rotonderzoek. ;) En bij mij in het ziekenhuis zijn ook maar twee longartsen bevoegd om dat te doen, net zoals bij Annabelle.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bij mij hebben ze het dmv een EBUS gedaan dus een scoop en een bioptie, niets van gemerkt zou een roesje krijgen maar werdt weer wakker op de uitslaapkamer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ook ik heb een roesje gehad. Ik was echter moe en dank zij dat roesje was ik volgens de arts "verder weg dan de bedoeling was". Ik was dus helemaal onder narcose en heb nergens iets van gemerkt.

 

Slangetje ging via de slokdarm naar binnen en toen hebben ze een punktie gedaan. 2 weken later kreeg ik de uitslag.

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in
×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.