Ga naar inhoud

Gewichtstoe of afname?


Ang3l

Recommended Posts

@Marjonnie, ja de overgang helpt je wel aan je kilo's, dat hoor je van iedereen, en zag ik ook bij mijn (schoon)moeder gebeuren!

 

@Bernadette, nee absoluut niet. Dat mocht ik niet van haar, want dan had je kans dat je later juist extra ging aankomen. Ik moest in die tijd ook ijzer-verrijkt eten, dus mager rood vlees. Zij gaf mij weeklijsten. Het ontbijt en de lunch waren in overleg vastgezet, en ik moest behoorlijk wat verantwoorde tussendoortjes eten. Het kwam er op neer, dat al mijn porties iets groter moesten dan ik gewend was, en ik moest vaker per dag eten dan ik tot dan toe deed. Zodat ik per dag aan de hoeveelheid calorieën kwam die nodig waren om aan te komen. Vooral in het begin vond ik dat erg wennen, zo veel eten! Maar ik heb dat doorgezet, want ik was wel echt mager, en het lukte me zelf niet om aan te komen.

Het voordeel van de diëtiste vond ik, dat zij berekent of je per dag wel genoeg van alles binnenkrijgt: hoeveelheid groente/ fruit, vlees, melkprodukten, koolhydraten, enz. En er wordt met je meegekeken, dat motiveert om je doelen te halen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ha Ang,

 

Het kost heel wat energie van m'n lichaam als de sarcoidose opvlamt, kon dan nog zo veel eten, maar bleef afvallen.

 

Normaal gesproken eet ik gewoon, gezond, geen bijzonder dieet. Bij elke opvlamming van de sarcoidose viel ik binnen 2 weken zo 'n 5 kg. af, in het begin zelfs 8 kg. Elke keer best even schrikken. Als het weer wat beter ging kwam het er dan langzaam weer bij.

 

Groetjes,

Zeeuws meisje

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

In februari woog ik nog 152. Nu weeg ik nog maar 115. Goed, ik moest afvallen, al had dat op een andere manier gemoeten. Ik kan mijn eten niet binnenhouden. Als ik meer eet als een half broodje, moet ik helaas overgeven. Bij het avondeten eet ik een kinderportie. Dat hou ik nog binnen. Ben intussen al ruim 30 kg afgevallen.

Helaas heb ik ter hoogte van mijn middenrif veel pijn. Dat is van de maag. Als ik heb overgegeven is de pijn weg. Maar als ik niet heb gegeten, heb ik niks om over te geven.

Link to comment
Share on other sites

Hallo Joachim, ik drink veel en dat houd ik ook binnen. Licht verteerbaar voedsel (soepen, pasta, kip ed) kan ik eten zonder problemen. Ik neem dan een "kinderportie" en heb daarna een vol gevoel. En dat terwijl ik minder als de helft eet als wat ik eerst at. Maar ben blij met iedere hap die blijft zitten. Brood is nog een probleem. Zachte bolletjes kan ik een halfje van eten. Gewoon volkoren brood kan ik 1 sneetje eten, mar dan geen kaas erop. Alles wat meer is, komt er weer uit. Ontbijten gaat niet. Ik eet dus tussen de middag 1 boterham en 's avonds een kleine portie warm eten. 's Avonds rond 10 uur kan ik wel weer iets hebben: chips of worst. Zelfs kaas is dan geen probleem. Maar ik dan dan bijna niks van de snack, omdat ik geen zin heb om 's nachts te moeten opstaan en dan te gaan overgegven.

Zo langzamerhand zie ik op tegen het eten, omdat het steeds problemen oplevert. Maar toch dwing ik mezelf te eten, omdat ik anders helemaal zwak word.

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in
×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.