Ga naar inhoud

Startstijfheid


Ria80

Recommended Posts

Iemand bekend met startstijfheid bij Sarcoidose? Weet sinds ca 2 jaar dat ik sarcoidose heb naar aanleiding van een oogonsteking (uveitis- iris ontsteking). Inmiddels onder controle longarts ivm sarco in de lymfeklieren tussen de longen. Sinds enkele weken last van startstijfheid, daarmee bedoel ik dat mijn voeten/benen stijf zijn na een periode van rust en lopen de eerste tien stappen lastig gaat. Herkent iemand dit bij Sarcoidose? Kom het op internet enkel tegen bij Artrose.....

Link to comment
Share on other sites

Wisselend! Ik heb een tijd mijn handen niet kunnen bewegen direct na het opstaan. Dat duurde dan zo maar anderhalf uur, voordat alle vingers weer normaal alles konden doen. Ook heb ik dat met mijn romp gehad, en dan m.n. rond de heupen en onderrug. Ook dat duurde zo een uur/ anderhalf uur voordat het weet wat soepel was. Op dit moment gaat het wel 's ochtends, ondanks allerlei ontstekingen. Maar ik ben er dus zeker mee bekend!

 

Oh ja, en het hoort niet alleen bij artrose, maar ook bij allerlei vormen van ontstekingsreuma, zoals RA en reuma aan de wervelkolom (bijv. bechterew, artritis psoriatica, e.d.).

Link to comment
Share on other sites

Dankje Hermione! De ziekte is bij mij nog vooral op de achtergrond aanwezig en is ontdekt door de Uveitis. Ik begin nu wel steeds vaker reumatische klachten te krijgen waarvan de startstijfheid er een van is. Daarnaast heb ik ook weleens dat beide enkels en benen s avonds vermoeid zijn (en ik ze dus het liefst hoog leg op de bank) en soms heb ik ineens een heel warm brandend gevoel in mijn been (been voelt uitwendig niet warm). Deze week weer naar de longarts en oogarts op controle, ik ben benieuwd.

Link to comment
Share on other sites

Ria,

Ik heb ook last 'smorgens van die startstijfheid. Bij mij in mijn voeten enkels en dat verdwijnt na een tijdje ook weer. Ik vind dat ik van de sarcoidose ook steeds stijver wordt. Nu ben ik van nature al nooit erg soepel geweest maar dit wordt wel erger.

Wat helpt is proberen te sporten. Ik zit nu bij een groepje wat sport voor mensen met een beperking en daar worden veel oefeningen gedaan dat helpt wel. Het zorgt er in ieder geval voor dat het niet verergert.

 

Bij mij is de sarcoidose ook begonnen met Uveitus 1.5 jaar geleden.Ik gebruik hier nog steeds medicijnen voor. Is dit bij jou helemaal weg en hoe lang heeft dit geduurt?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ik heb mijn Prednison gebruik nu weer afgebouwd en weer krijg ik last van mijn gewrichten. Startstijfheid vind ik wel een mooie omschrijving. ik heb na rust vooral last van mijn vingers en heupen maar de hele dag door heb ik last van mijn schouders. Van de longarts moet ik er mee naar een reumatoloog om te onderzoeken of de sarco ook in mijn gewrichten zit. Als het erger wordt zal ik zeker eens een afspraak gaan maken.

Link to comment
Share on other sites

2 jaar geleden zei mijn reumatoloog dat ik arthrose heb. Mijn huisarts zei dat ik astma heb. Beide zijn ontkent door de longarts. De pijn in mijn enkels, polsen en vingers komt niet van de arthrose volgens hem, maar door de Sarco.

 

Idem dito met de astma. Hij zei dat mijn huisarts dat niet kon weten omdat Sarco heel erg veel op astma lijkt. Ik heb wel een zwaardere ontstekingsremmer als pufje gekregen. Merk alleen geen verschil met of zonder pufje. Bij volgend bezoek aan longarts melden!

 

Die stijfheid ken ik ook, duurt alleen geen 1,5 uur, kan wel de hele dag duren. Met de enkels is dat geen probleem, ga ik liggen. Maar met vingers en polsen is dat een heel ander verhaal. Bij alles wat je doet gebruik je je handen en vingers. Regelmatig doe ik mijn brace om die ik ooit van de reumatoloog kreeg voor mijn rechter pols. Dat geeft een paar uur rust.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja hoor, ik heb het ook. Ik vind het niets bijzonders meer dat ik als een bejaarde vrouw door het huisloop wanneer ik mijn herder hun ontbijt moet geven. Ik heb het voordeel dat ik 15 jaar fitness waarvan de 1e 10 jaar bodybuilding, waardoor ik er ook weer snel 'doorheen' ben en mezelf door iedere dag concequent mogelijk mijn oefeningen te doen.

 

Ik heb echt veel te danken aan mijn dagelijkse fitness [fietsen en wandelen, hoe moeilijk en 'ziekmakend' het ook is].

Link to comment
Share on other sites

Ja hoor, ik heb het ook. Ik vind het niets bijzonders meer dat ik als een bejaarde vrouw door het huisloop wanneer ik mijn herdertjes hun ontbijtje moet geven.

 

Ik heb het voordeel dat ik 25 jaar fitness waarvan de 1e 10 jaar bodybuilding, waardoor ik er ook weer snel 'doorheen' ben en mezelf door iedere dag concequent mogelijk mijn oefeningen te doen.

 

Ik heb echt veel te danken aan mijn dagelijkse fitness [fietsen en wandelen, hoe moeilijk en 'ziekmakend' het vaak ook lijkt].

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in
×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.