Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hoe vaak moeten we sporten?

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Display
Clear All
new posts

  • #16
    Hoi Annabelle, mijn fysio masseert mijn bovenbeenspieren 1 keer per maand. Op die manier blijven de knobbeltjes redelijk onder controle die er steeds op zitten. Daarnaast doe ik met haar allerlei oefeningen om lichaam een beetje op peil te houden. Ik ben al jaren op die manier bezig. Kan nu pas zeggen dat er verbetering in zit. Mijn fysio weet ondertussen veel van sarco en dvn af en weet daarom wat voor oefeningen ik moet doen.

    Groetjes, Bernadette

    Comment


    • #17
      Bij mij masseert de fysio mijn bovenbenen en kuiten en vooral de zijkanten want die waren helemaal hard.
      Het is alsof er steeds grote blauwe plekken zitten, zo voelt het. Ze zei de laatste keer dat het na een week wat soepeler begint te blijven, na een paar maanden fysio'.
      Hierdoor gaat het sporten wat beter zodat mijn benen minder verzuren.

      Masseert de fysio ook je armen of heb je daar geen last van dat ze erg moe zijn?

      Ik was vooral verbaast dat ik iets had wat ook nog weg kon gaan! Zo als we allemaal weten we krijgen er van alles bij maar meestal wil het niet meer weg.

      Comment


      • #18
        Hoi Annabelle, mijn armen worden niet gemasseerd, daar zitten geen harde bobbels in zoals in mijn bovenbeenspieren. Toen mijn fysio begon met masseren moest het twee keer per week gedaan worden. Dat heeft ze heel langzaam kunnen afbouwen. Ik merk het vooral bij het zitten dat het weer nodig is. Ik kan niet meer op een harde stoel zitten. Als ik niet regelmatig gemasseerd word, worden de bobbels alleen maar harder.
        Groetjes

        Comment


        • #19
          Mijn fysiotherapeute masseert mijn nek en schouders. De boel is zo verkrampt dat ik die massage echt nodig heb. Een andere therapeut doet in mijn onderrug (heb een hernia) dryneedling (http://vision4living.com/verzorging/dryneedling.html). Daar heb ik echt baat bij: minder pijn in mijn linkerbeen, minder uitvalverschijnselen en minder pijn in de rug. Dit wordt elke 4 weken gedaan.
          Verder probeer ik 2x per week een uur te sporten, maar dat lukt niet altijd. Soms voel ik me zo beroerd, dat ik niet eens de fiets uit de schuur kan halen, laat staan dat ik ga sporten. Dus dan ga ik niet. Vaak gebeurt het dat ik het een half uur volhoud en heel soms een uur. Maar beter een half uur als helemaal niks.
          Ben niet gek, heb Sarcoidose.

          Comment


          • #20
            Hoi Devorah,

            Ik denk dat je dat zelf moet ervaren. Toen ik de diagnose Sarco´dose kreeg was ik ontzettend moe en wilde eigenlijk alleen maar slapen. De Prednison kuur sloeg bij mij niet aan. Omdat ik toch beter wilde worden (ik wist toen nog niet dat het nooit meer weg zou gaan) ben ik op eigen initiatief (in overleg met de longarts) begonnen met fysiotherapie. Dat heeft me toen goed geholpen. Mijn conditie is behoorlijk vooruit gegaan. Na een jaar was ik weer volledig aan het werk en kon dit niet meer combineren met de fysiotherapie omdat ik te laat thuis was. Sinds een maand ben ik weer begonnen bij een andere fysiotherapeut die ruimere openingstijden heeft en ik merk wederom vooruitgang. In de periode daartussen merkte ik dat mijn conditie steeds verder achteruit ging. Ik moet daar wel bij vermelden dat ik een kantoorbaan heb en overdag dus weinig beweging. Zelf naar de sportschool durf ik eigenlijk niet goed aan, ik ben bang dat ik dan mijn lijf helemaal sloop.

            Groeten,
            Pat

            Comment


            • #21
              Ha Spike,

              Dat een ieder het zelf moet ervaren heb je meer dan gelijk in. Ik weet niet of ik in dit draadje of elders gemeld heb dat mijn zolder een fitness'zaal' is. Ik heb ook niet meer de energie om naar de sportschool te gaan, terwijl ik tot 1997 daar praktisch woonde ;-) Dus dat even voorop gesteld: in dit kader heb ik makkelijk praten. Ik sjlep mezelf vaak letterlijk naar boven om na 25 minuten gereactiveerd weer beneden te komen.

              Wat ik wel denk dat oha [!] voor de meeste Sarco-patienten goed is, is zoveel mogelijk zelf je drinken en eten pakken, proberen de trap te nemen als je dat zou kunnen, ook dingen pakken voor je gezinsleden. Ga oefenen om dagelijks een ommetje te lopen en dit zo uit te breiden dat je op en gegeven moment een wandeling kan maken.

              Ik meen wel stellig dat reactivering op de meest mogelijke manieren kan en dat iemand altijd wel een stapje verder kan gaan, om je grens voorzichtig verder verleggen. Alleen begint alles, zowel letterlijk als figuurlijk, tussen de oren.
              Wanneer iemand niet weet hoe dit werkt, dan moet je absoluut begeleiding hebben, want je moet je lichaam door en door kennen om dit zelf te kunnen...

              Comment


              • #22
                Hallo Allemaal,

                Tijdje weggeweest van dit forum maar kom toch weer eens een kijkje nemen en stuit gelijk op dit draadje. het is alweer van een tijdje geleden maar dat maakt het niet minder actueel.
                Ik heb een hele tijd bij een fysiotherapeut gelopen en dat hielp eigenlijk helemaal niets. Ik ben daar mee gestopt en heb besloten voor mezelf verder te gaan met oefeningen temeer omdat Sarco´dose voor de gemiddelde therapeut niets zegt, de mijne vergeleek het met een cardio probleem, diverse keren uitgelegd maar hij begreep het gewoon niet.
                kwam daar dus niet verder mee. Ben dit jaar begonnen met gewoon een half uurtje in mijn eigen tempo te lopen, 2 Ó 3 keer per week en ik merk gaandeweg steeds meer verbetering, liep in het begin ongeveer 4 Ó 500 meter en was dan kapot. nu loop ik in een half uur ruim twee kilometer en ben dan wel moe maar ook heel erg voldaan, want ik heb dat toch maar gepresteerd, daarnaast zwem ik nu ook 2 keer per week en ben langzaam het aantal banen aan het opbouwen zit nu op 40 banen in ongeveer 3 kwartier. Ik heb voor mezelf het idee dat zwemmen voor mij de ideale lichaamsbeweging is, temeer omdat je in het water natuurlijk zo goed als gewichtloos bent en daardoor makkelijker beweegt. Ik heb sinds dat ik hiermee begon geen verzuim meer gehad en werk weer voor 100%! en nu maar hopen dat het zo blijft.

                Comment

                Verwerken...
                X