Ga naar inhoud

PET scan


Karin

Recommended Posts

Informatie over de PET scan:

 

PET=Positron Emission Tomography

Bij dit onderzoek worden organen en weefsels in beeld gebracht. Om deze zichtbaar te maken, wordt een radioactieve stof via een infuus in de arm ingebracht. Deze stof is ongevaarlijk. Na een pauze van 3 kwartier wordt de scan gemaakt.

 

De dag voor het onderzoek volgt de patient een dieet waarbij zeer weining koolhydraten gegeten worden. Dit moet de bloedsuikerspiegel omlaag brengen. Vanaf 12 uur vóór het onderzoek mag er helemaal niets meer gegeten worden. Wel moet er minstens één liter water gedronken worden. Op de dag van de PET scan mag er vóór de PET scan geen lichamelijke activiteit plaatsvinden.

 

Voordat u naar de voorbereidingsruimte gaat, wordt u verzocht om naar het toilet te gaan om te plassen. In de voorbereidingsruimte wordt het bloedsuiker nog eens bepaald en een infuus aangebracht. Ook krijgt u een valium tablet. Via het infuus wordt een plasmiddel toegediend, waardoor de nieren harder gaan werken. Daarna wordt de radioactieve stof toegediend. Het is belangrijk zo rustig mogelijk te blijven zitten. Na 30 minuten mag er geplast worden en na nóg eens 15 minuten nog eens.

Vervolgens gaat u naar de naastliggende ruimte waar de PET-scan apparatuur staat. Dit is een apparaat met een open tunnel van ongeveer een meter met een onderzoekstafel die in en uit de tunnel kan worden geschoven. De camera bevindt zich in de tunnel. De straling die de radioactieve stof uitzendt, wordt met behulp van een speciale camera opgevangen en omgezet in beelden. Als er foto's worden gemaakt van hoofd en hals ligt u ongeveer 10 minuten in de tunnel. Als er foto's worden gemaakt van hoofd tot de lies ligt u ongeveer 40 minuten in de tunnel. Als er ook foto's van uw benen worden gemaakt, duurt het in totaal 80 minuten.

Link to comment
Share on other sites

Hoi Karin,

 

Mijn instructie (voorbereiding 2) was op de dag vóór het onderzoek minstens één liter water drinken.

Op de dag van het onderzoek, vanaf 2 uur voor het onderzoek (op weg naar het ziekenhuis) een halve liter water drinken (dat was al erg genoeg op mijn nuchtere maag, blèh...).

Zie http://www.antonius.net/geel/folders/NG/NG_49_Pet_scan.pdf

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

PET scan vragen ?

 

Hallo,

Pas geleden was ik op een lotgenotenbijeenkomst, en daar werd oa verteld over de PET scan.

Zelf ben ik onder controle bij de longarts en ik ben onderzocht door de oogarts.

Bij de neuroloog ben ik niet geweest en een PET scan is ook niet gemaakt.

Ik heb begrepen dat je daarop precies kunt zien op welke delen van je lichaam een ontsteking aanwezig is.

Is het verstandig om een scan te vragen ?

Zelf ben ik er wel toe geneigd, maar misschien hebben jullie daar een andere mening/ervaring over ?

Link to comment
Share on other sites

PET scan

 

Hoi,

 

Bij mij gaf de PET scan verduidelijking over de sarcoidose. Omdat de sarcoidose bij mij in het hart zit, zijn er niet veel andere methoden om het verloop vast te stellen. De PET scan neemt activiteit van ontstekingen maar ook tumoren waar als ze groter zijn dan een bepaalde afmeting (ik dacht 1/2 cm). Het hangt er dus vanaf of er andere methoden beschikbaar zijn of de PET scan voor jou nuttig is. Dat kan je het best met je arts bespreken.

 

Groet,

Karin

Link to comment
Share on other sites

Ik heb 2 weken terug een PET-scan gehad, maar ik moest de dag ervoor koolhydraat-(zeeeeeer)arm dieet houden en de ochtend ervoor een halve liter water drinken.

 

's-Middags een CT scan, afgelopen dinsdag bronchoscopie met spoeling. Ik hoop dat ik voor mijn vakantie de uitslag nog krijg, ik heb toch nog wel vragen, ondanks dat ik hier veel informatie kan vinden

Link to comment
Share on other sites

lastig hè, die onzekerheid!!!

 

Ik hoop ook dat voor je vakantie de uitslag krijgt!!

Wanneer moet je terug voor de uitslag?

 

Misschien gewoon je vragen hier stellen, wie weet dat er toch iemand je kan antwoorden???

 

sterkte 24qonlj.gif

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

WIe heeft er ervaring met Pet Ct scan?

 

Ik krijg deze week een Pet Ct scan, om te kijken waar de sarco haarden zitten. mijn longen en Lymfeklieren zijn reeds weer gezond verklaart alleen mijn gewrichten blijven op spelen. nu we meerdere medicijnen hebben geprobeerd. willen ze nu gericht kunnen behandelen. Hier voor krijg ik dus die scan. heb reeds MRI,Ct enz gehad.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Link to comment
Share on other sites

Ik heb een PET-scan gehad, waar later de beelden van de CT-scan overheen 'geplakt' zijn. Dus in 'jouw' ziekenhuis hebben ze de nieuwste apparatuur staan, die beide tegelijk kan maken!

 

Ik moest de dag vantevoren een koolhydraatarm dieet volgen en onderweg naar de scan een halve liter water drinken op de nuchtere maag. Daar word je flink gammel van, maar een ramp is het niet.

Vantevoren kreeg ik via een infuus(?) een radioactief goedje en een plasmiddel en een valiumtablet. Daarna moest ik gaan relaxen, wat niet meevalt omdat je vrij snel hoognodig moet plassen!!!

Vervolgens de scan gemaakt, en daar heb ik heerlijk geslapen. In slaap gewiegd door de bewegingen van de scantafel en nog extra in slaap gesust door de valium.

Ik heb onderweg naar huis en de rest van de middag mijn valiumroes uitgeslapen...

 

Oftewel: een heel relaxed onderzoek :)

Link to comment
Share on other sites

hier wil ik wel is het fijne van weten wat is een pet ctscan ik wel paar ct-scans gehad maar niet met medicijnen ofzo alleen contras waar je ontzettend gloeiend van word groetjes marco

Link to comment
Share on other sites

hier wil ik wel is het fijne van weten wat is een pet ctscan ik wel paar ct-scans gehad

 

 

Ben er ook wel in geintresseerd.

Zal bij volgend bezoek aan de internist/longarts hier ook eens naar vragen.

 

Groet,

Arie

Link to comment
Share on other sites

Ik krijg hem voor mijn hele lichaam. Ben dus wel even bezig. Maar gelukkig hebben we in onze ziekenhuis een Pet Ct scan 2 in 1 wel zo handig.

Ik moet de dag er voor ook een koolhydraat-(zeeeeeer)arm dieet volgen en 12 uur van te voren niets meer eten.

Dat wordt lastig maar ja het zal wel moeten.

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in
×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.