Ga naar inhoud

Sarco en druk zijn ( ADHD / ADD )


Arie

Recommended Posts

Wat mij opvalt bij het lezen van heel veel topics op dit Forum is, dat er wordt aangegeven dat mensen een "druk" leven hebben of hadden:unsure:

 

Druk zijn en het druk hebben is een groot verschil.

 

Bij het druk hebben zorgt sarco ervoor dat je fysiek niet zo druk meer kunt zijn.

Bij het druk zijn is dat een heel ander verhaal, sarco geeft fysiek signalen af dat je het rustig aan moet doen. Je wil daar ook naar luisteren en probeert dat ook. Maar het hoofd, dus het druk zijn, baggert daar steeds door heen.

 

Tot het moment dat de man met de hamer je weer even op je nummer zet.

 

Sarco is een vervelende ziekte, dat weten we allemaal. maar als het "druk" zijn daar haaks op staat is het nog vervelender. Je krijgt de tijd niet om energie op te bouwen, laat staan gedoseerd af te geven.

 

Bij mij heeft het "druk' zijn nu dus een naam: ADHD

Door deze diagnose vallen er weer een aantal (vage) klachten precies op hun plaats.

 

Wat zijn jullie ervaringen?

 

 

 

Groetjes,

 

Arie

Bewerkt door Arie
Link to comment
Share on other sites

He Arie wat je net verteld komt mij heel erg bekend voor.

 

Je lichaam kan eigenlijk niet meer, maar in je hoofd is het oh zo druk, erg gejaagd laat ik het zo noemen.

Je wil dit en dat nog doen, maar uiteindelijk klap je weer neer.

 

Ze willen bij mij ook kijken of ik Adhd heb. Omdat ik nog zo gejaagd leef en dat niet meer kan.

Als ik savonds op bed ga duurt het 1.5 uur voordat ik slaap, zo druk is het in mijn hoofd. Heb nu melatonine pilletjes. Die neem ik 2 uur in voor het slapen gaan, en ik ben nu al wel wat rustiger in mijn hoofd.

 

Voordat ik ziek werd, was ik ook errug druk in mijn bezigheden. Zat nooit stil.

Vind het erg moeilijk om me daar nu bij neer te leggen dat ik de oude Yvonne niet meer ben.

 

Ben benieuwd wat er uit komt of ik toch adhd heb.

 

Groetjes

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

geen bezwaar testen Ritalin

 

Mijn longarts had willen testen met Ritalin zonder dat hij wist te weten dat ik reeds gezien was voor ADHD kenmerken.

 

Komt dus voor hem en waarschijnlijk ook voor mij mooi uit om vanuit twee disciplines te starten met Ritalin.

 

Mijn cardioloog heeft vanwegen mij AV Block geen bezwaar tegen gebruik van de medicatie.

 

Tweede week maart zal het "testen" starten.

:thumbup1:

 

Eens kijken wat dit met mijn "energie" en moeheid zal gaan doen.:confused1:

Link to comment
Share on other sites

Dus voor ADHD hoef je niet perse van hot naar her te vliegen maar dit kan ook in je hoofd zijn zeg maar?

 

 

Ben je niet Hyper dan is het meer de vorm ADD.

 

Ik ben druk, ( gedreven zijn , ervoor gaan type ) heb er nooit geen last van gehad. Eigenlijk meer gemak.

 

En om het weer makkelijk:crying: te maken, ADHD en ADD is er in verschillende vormen met verschillende kenmerken. Ook hier dus iedereen weer uniek.

 

Maar met die geweldige ziekte:cursing: erbij wordt het lastig:cursing:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Drukke mensen en sarcoidose.......

 

Op voorhand van mijn longarts gaan kijken wat sarcoidose zou doen met drukke mensen. ( gedreven, ervoor gaan etc..)

 

Ik ben zo'n druk baasje. kon maar doorgaan zonder dat mijn energie toevoer het liet afweten. Totdat sarco zich er mee ging bemoeien.

 

:cursing: over en uit.

 

 

Nu bekend is dat ik kenmerken van ADHD bezit (dus geen complete ADHD diagnose met alles erop en eraan) mag ik bepaalde medicatie proberen.

 

En tot opheden slaat dit bijzonder goed aan. Ook mijn longarts is positief.

 

Mijn vermoeidheid is een stuk minder geworden.

 

(ik probeer niet te vroeg te juichen, maar ja..... het voelt zo goed aan:biggrin:)

 

Het is een utopie om te zeggen, dat dit de oplossing is tegen de vermoeidheid die vaak door de sarcoidose wordt veroorzaakt.

 

Bij mij brengt het in ieder geval (tot nu toe) iets positiefs.

 

Sarco zal er ook echt niet mee verdwijnen uit het lichaam.

 

 

Arie.

Link to comment
Share on other sites

Ik hoop dat ik dat straks ook allemaal zo ervaar Arie, als ik aan de Ritalin begin die hier al in de kast ligt te wachten tot ik klaar ben met de Prednisolon enzo.

Het lijkt me zo'n verademing om meer energie te hebben.

 

Ik had dus al zo'n 8 jaar de diagnose ADHD voordat ik afgelopen sept. de diagnose sarcoidose kreeg te horen (en daarna de longembolieen)

 

Als kind zat ik al zo nu en dan bij de huisarts met vermoeidheidsklachten.

Vaak werd er dan gekeken of ik bloedarmoede had maar dat was bijna nooit het geval.

Achteraf denk ik dat die vermoeidheid kwam door de ADHD (wat niemand toen vermoedde, dat ik dat had)

 

Ben heel benieuwd straks.....

Fijn dat jij je in ieder geval beter voelt nu!

Link to comment
Share on other sites

Hoe wordt de diagnose ADHD of ADD gesteld?

Door een psychiater die er verstand van heeft ;)

Een huisarts kan en mag het bijv. niet (uiteraard kan hij wel wat vermoeden)

Er zijn bepaalde "instellingen" of hoe je dat noemt. Daar kan je getest worden bij vermoeden van ADD/ADHD.

Dat zijn vrij uitgebreide testen/gesprekken.

De diagnose wordt niet even in 5 minuten gesteld bedoel ik.

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in
×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.