Ga naar inhoud

beweging


mammav3

Recommended Posts

Bewegen? Ja, maar met mate!

 

Hallo,

 

Ik heb een half jaar lang bij de fysiotherapeut deelgenomen aan een speciaal programma voor longpatiënten, getiteld “Meer doen met minder lucht”.

Dit programma was eigenlijk bedoeld voor COPD-patiënten maar ik kon er aan meedoen en het was zeer zinvol. Het werd (met verwijsbrief van longarts) volledig vergoed door mijn ziektekostenverzekering (VGZ).

 

Uit de folder van de fysiotherapeut:

“Samen met u wordt een beweegprogramma gemaakt dat helemaal op u is afgestemd. De ademhalingsspieren, de spieren van de armen en benen worden getraind en tevens wordt er gewerkt aan uw conditie. Verder krijgt u ademhalingsoefeningen waardoor u leert hoe u het beste kunt ademhalen tijdens inspanning, maar ook tijdens ontspanning. Hierdoor leert u goed uw eigen lichaam kennen. De fysiotherapeut is voortdurend aanwezig om u aanwijzingen te geven, om uw programma bij te stellen of om een individueel gesprek met u te voeren.

Tijdens uw beweegprogramma leert u geleidelijk om zelfstandig en gezond te bewegen. Omdat het belangrijk is dat u ook ná het beweegprogramma zelfstandig blijft bewegen, krijgt u advies over welke vormen van bewegen het beste bij u passen.”

 

Het programma liep een half jaar, twee keer per week ’n uur. Ik heb er aan mijn conditie gewerkt maar vooral ook geleerd de beperkte energie zo effectief mogelijk te gebruiken. Daarnaast was het ook nog gewoon heel erg leuk om te doen, ik ging er altijd met erg veel plezier naar toe en vond het eigenlijk heel jammer dat het afgelopen was.

Misschien kun je eens informeren bij een fysio bij jou in de buurt of ze ook zoiets in de aanbieding hebben?

 

Succes ermee!

Groetjes,

Annelies

Bewerkt door Annelies
Link to comment
Share on other sites

@ Annelies, ik zal eens kijken/rondvragen of dat hier ook gegeven wordt, zoiets.

 

@ Fregu...wat jouw moeder zegt daar zit ik dus ook mee, of daar geen waarheid in zit. Ik vind het wel vrij logisch klinken namelijk (dom om een vermoeid lichaam nog verder uit te putten)

 

Nu weet ik eigenlijk nog niet wat ik het beste kan doen.....

Link to comment
Share on other sites

Hoi Bianca,

 

ik kom ook 2 keer per week bij de fysio en sport daar met de COPD groep. Ieder van ons heeft zijn eigen programma. Het wordt vergoed door mijn zorgverzekering. Ik heb daar voor een machtiging gekregen van mijn longarts.

 

Groetjes, Bernadette

Link to comment
Share on other sites

[quote=Bianca...;8051)

 

Nu weet ik eigenlijk nog niet wat ik het beste kan doen.....

 

Ja, dat is het grote dilemma: ik weet het nl. na drie jaar nog steeds niet. Ik doe al weer aardig mee met de maatschappij, baan van 20 uur, huishouding, man en 1 kind, en dat is het dan wel zo'n beetje.

Om een voorbeeld te noemen: op mijn werk moest ik van alle medewerkers (stuk of 50) een foto maken en een handtekening hebben. We hebben geen lift, wel twee verdiepingen en niet iedereen was er natuurlijk, dus ik heb er meerdere dagen over gedaan. Van al dat heen en weer geloop, wat ik dus op dat moment goed kon, werd ik zo ernstig vermoeid in de loop van de dag, dat ik 's avonds al om 8 uur op bed lag. Nou, dat is al een jaar niet meer voorgekomen. En ik heb nu nog steeds een duf hoofd...........

 

Ik heb 2,5 jaar geleden een training gevolgd bij de ergotherapeut van de revalidatie. Zij zei toch steeds weer: je moet met kleine beetjes uitbreiden, gaat het niet, dan 1 klein beetje terug, maar wel steeds vasthouden wat je al hebt. Doe je dat niet, dan kun je dus niets!

Wel, dat doe ik nog steeds. En werkelijk, af en toe word ik knettergek dat ik maar zo'n beperkte invulling heb. Af en toe hè, meestal doet rust me goed, gewoon niks doen, of internetten of filmpje kijken, boek lezen, etc. geen lichamelijke activiteiten dus. En ja, ik maak het mezelf makkelijk als me dat beter uitkomt en laat de buien van man- en zoonlief langs me afglijden. Ik kan gewoon niet anders en probeer op deze manier positief te blijven.

Wat moet ik anders doen, alleen maar rusten, en de boel de boel laten? Iedereen kan toch uitrekenen dat je dan in de goot terecht komt? Nou dat is het laatste wat ik wil, dan maar wat minder zogenaamd leuke dingen, als vermoeide uitjes!!!:crying:

Link to comment
Share on other sites

Hoi Bianca,

 

ik kom ook 2 keer per week bij de fysio en sport daar met de COPD groep. Ieder van ons heeft zijn eigen programma. Het wordt vergoed door mijn zorgverzekering. Ik heb daar voor een machtiging gekregen van mijn longarts.

 

Groetjes, Bernadette

 

wel, ik kan geen sportprogramma volgen omdat ik dan niet genoeg energie heb om te werken en dan dus geen inkomen heb. Voor mij is het helaas of uit de lengte of uit de breedte: geen keus dus.:lock:

Link to comment
Share on other sites

Hoi robert, inmiddels doe ik Fysiofitness als ik kan 2 x per week. Is onder begeleiding en dat helpt echt.

 

Ik heb ook gekeken naar zwemmen en mn longarts zegt dat de chloor geen probleem is. Toch ben ik benieuwd of alle longartsen hetzelfde zeggen. Zijn er mensen die dit ook gevraagd hebben?

 

Verder probeer ik veel te wandelen en fietsen. Voor mij is dat al sport. Helaas zou ik wel meer willen net zoals vroeger maar dat is nog niet mogelijk.

 

Ik weet niet of je bij jullie in de buurt kunt fietsen in de bossen? Als dat zo is blijf je toch gewoon op het fietspad ipv off the road met je mountainbike :) Heb je een beetje van alles :)

 

Grtjs,

 

Joachim

 

 

 

Beste Joachim,

 

ik las dit gedeelte over chloor en longproblemen. Misschien kan ik uitleg geven over dit onderwerp. Bij toeval heb ik 16 jaar in een zwembad gewerkt, voordat ze me op straat zetten. Ik een zwembad zit chloor en andere middelen om te voldoen aan de wettelijk gestelde normen ivm hygiene. Wat menigeen niet weet is dit nog maar het tipje van de sluier is. De zogenoemde rest producten die er vrij komen in een zwembad zijn naar mijn idee veel gevaarlijker. Onlangs heb ik dit uitgelegd bij mijn longarts maar die deed er niets mee. Misschien weten ze het gewoon niet. Maar mijn antwoord op de vraag is, volgens mijn is het wel schadelijk voor je gezondheid, gezien over een lange periode.

 

Ik mag dan geen arts zijn, maar misschien wel een ervaring deskundige.

 

Groetjes, paul00001:cool:

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in
×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.