Ga naar inhoud

Methotrexaat (MTX)


Joachim

Recommended Posts

Vermoeidheid en werk

 

Dag Allemaal,

 

Jammer maar helaas. Zit nu op een stootkuur prednisolon en de Methotrexaat ligt al klaar. Bij de apotheek ging de assistente eerst aan de apotheker vragen of dit wel zonder problemen verstrekt kon worden. Daar word je wel een beetje achterdochtig van. Als dan ook nog wordt verteld dat je na het innemen toch vooral je handen moet wassen en de bijsluiter de meest afschuwelijke bijwerkingen voorspelt, vraag je je af het middel niet erger is dan de kwaal. Wie heeft ervaring?

 

Groetjes,

 

Hans

Link to comment
Share on other sites

  • Antwoorden 87
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

  • Bernadette

    15

  • Tine

    9

  • Joachim

    7

  • Annelies

    7

Methotrexaat

 

Hallo Hans,

 

Ik gebruik nu al meer dan een jaar Methotrexaat in combinatie met Prednison.

Bijwerkingen zijn er zeker, maar echt niet zo erg dat het middel erger zou zijn dan de kwaal.

 

Bijwerkingen die ik constateer:

- Van Methotrexaat zou je haar kunnen uitvallen. Mijn haar is gaan krullen! (hihi, wel leuk....)

- M'n huid is erg kwetsbaar, bij het minste stootje heb ik blauwe plekken en onderhuidse bloedinkjes. Ook wel vaak 'n bloedneus.

- Nauwelijks gewichtstoename of "bolle prednisonkop".

- Ik ben vegetarier geworden. Sinds ik ziek ben heb ik 'n enorme afkeer van vlees gekregen. (Ik weet niet of dit gevolg is van medicijnen of van de sarco?)

- Wondjes genezen maar heel langzaam en beginnen altijd meteen te zweren.

 

Ik laat elke 4 weken bloedprikken op nier- en leverfunctie. Dit is noodzakelijk ivm het gebruik van Methotrexaat.

Let er ook goed op dat je Foliumzuur neemt, NIET op dezelfde dag als de Methotrexaat.

 

Succes ermee!

 

groetjes,

Annelies

Bewerkt door Annelies
Oeps... verbeteren typfoutjes...
Link to comment
Share on other sites

Hoi Hans,

 

ik gebruik MTX met foliumzuur om de werking van Remicade te versterken. Merk helemaal niets van bijwerkingen. Ik weet alleen wel dat ik op de dag dat ik MTX in neem, de eerste uren heel erg moet oppassen met melk. Die twee gaan gewoon niet met elkaar, kun je goed ziek van worden.

 

Omdat ik maar heel weinig MTX per week krijg, vindt mijn longarts het niet nodig om mijn bloed te laten controleren. Je ziet dus weer dat alle artsen er anders over kunnen denken.

 

Groetjes, Bernadette

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

mtx en bijwerkingen

 

Is er iemand die weet of ineens een groei van bulten/tumoren iets met de mtx te maken kan hebben?

Ben ca april begonnen met mtx en ca mei ontdekten we groei van vetbulten en nu ook een tumor in het oor. Toevalligheid of bijwerking???

 

Groetjes Petra

Link to comment
Share on other sites

Hallo Petra,

 

Geen idee of dat van de MTX komt. Ik gebruik het spul nu al anderhalf jaar, maar zoiets heb ik niet.

Ik zou er toch maar mee naar de dokter gaan!

 

groetjes,

Annelies

Link to comment
Share on other sites

Hoi puck42

 

Ik weet dat methotrexaat word gebruikt bij sommige soorten van kanker om juist de kanker te bestrijden. Dan krijg je andere hoeveelheden en in name en geen foliumzuur als ik het goed heb.

 

En volgens mij mag je geen mtx gebruiken als je kanker hebt staat in de bijsluiter dacht ik.

 

Want mtx onderdrukt je immuumsysteem en veranderd de celdeling.

 

Spreek helaas uit ervaring, bij mij is vorig jaar een melanoom geconstateerd en de dokters dachten dat het een gewone moedervlek was, en konden niet dat de moedervlek kankercellen had, omdat ik prednison en mtx slikte.

 

Dus als ik jou was zou ik toch wel even langs de huisarts of dermatoloog gaan.

 

Succes ermee.

 

Gr. dennis

Link to comment
Share on other sites

Hallo,

 

Dit was een gedachtengang van mij en de fysio, ik ga dit zeker ook voorleggen aan de artsen maarja daar kon ik vandaag niet meer terecht! Vragen kost niks zegt men en wie weet is er iemand die er meer van weet. Overigens is mijn tumor goedaardig dus vooralsnog is er geen sprake van kanker. But thanx anyway.

 

Groetjes Petra

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

ik gebruik nu 4 maanden de MTX en de uitslagen waren een maand terug duidelijk beter!

nu heb ik sinds een paar weken veel pijn, rug, nek, schouders, polsen, ellebogen, knie, heupen.....alles zit vast...

herkent iemand dit? Kan het door de MTX komen??

 

groet Tine

Bewerkt door Tine
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Hoi Tine, het kan ook zijn dat je een kou hebt opgelopen. Hou het goed in de gaten en laat desnoods even wat bloed prikken.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

MTX versus prednisolon

 

Hoi,

Momenteel slik ik plaquenil en prednisolon (10mg), het gaat redelijk goed en het is vrij rustig. Maar mijn reumatoloog wil me van de pred af hebben en stelt voor om over te stappen op MTX. Als ik de verhalen lees, lijkt met dat wel een heel heftig goedje.

Hoe denken jullie hierover, is deze stap wel slim?

Groetjes,

martine

Link to comment
Share on other sites

ik zelf vind (na jaren prednison geslikt te hebben en nu een hlaf jaar MTX) de prednison echt veel heftiger....

Maar het zijn natuurlijk beide heftige middelen

 

succes Tine

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

verergering klachten

 

Hoi,

 

Ik ben nu 1 week bezig met MTX. Eerste dagen goed misselijk geweest, maar dat gaat nu wel. Ik heb echter wel weer veel meer last van mijn gewrichten in mijn handen/voeten. Is dat normaal? Mijn vingers zijn weer zo dik en stijf, dat is een hele tijd geleden dat het zo slecht was. Leuk zo'n nieuw medicijn!

Groetjes, Martine

Link to comment
Share on other sites

goede avond,

 

Ik ben nu ook ruim 2 maanden met mtx bezig. In de eerste instantie was ik er ook erg misselijk van en had ik ook een paar dagen diarree. Nu heb ik dat alleen nog maar op de dag van in name en de dag erna. Maar de pijn klachten zijn wel veeeel erger geworden. Ik heb net zo als tine veel last van schouders,nek rug, enkels, knieën ,polsen benen en binnen kant van min armen. Doordat mijn spieren in de nek zo erg aan spannen krijg ik een soort migraine. Mijn hoofd doet dan zo'n pijn dat zelfs mijn trommel vliezen pijn doen

 

Ik heb me deze week dan ook voor de eerste keer ziek gemeld. Ik had gehoopt dat ik me beter zou gaan voelen met de mtx. Maar dat valt vies tegen. nu weet ik wel dat het een half jaar kan duren voor dat het werkt. Maar dat je er geen pijn stillers naast mag nemen werkt ook niet echt. Alleen paracetamol maar dat is zeker niet voldoende om ook maar iets de pijn te verzachten. Soms pak ik me dus toch wat ervoor moet er toch doorheen. En soms is de pijn gewoon niet te verdragen.

 

Nou ik hoop dat ik er snel baat bij ga krijgen en jullie ook zo is het ook niks.

 

Groetjes Angel

Link to comment
Share on other sites

Hoi Angel,

 

balen dat je zo slecht reageert op je MTX. Ik slik het al meer dan een jaar, en heb gelukkig nooit last gehad van de bijwerkingen. Ben wel vaak misselijk, maar dat komt door mijn dvn en niet van mijn MTX. Ik wist niet dat het zo lang zou duren voordat het ging werken. Een half jaar is wel erg lang.

 

Sterkte ermee, Bernadette

Link to comment
Share on other sites

hoi bernadette,

 

Ik vraag me natuurlijk wel af hoe het met me was geweest zonder medicatie.

Misschien waren de klachten dan wel juist erger. ik weet allen zeker dat ik misselijk en diarree ervan krijg omdat dat meestal na het in nemen optreed.

Maar voor de rest is het maar de vraag of het veroorzaakt word door de mtx of dat het misschien zonder alles juist erger zo zijn. Ik weet aleen dat ik langzaam baal van onze ziekte. eerst had ik zo iets van gewoon op je tanden bijten en leren om gaan met je lichaam en dan lukt het wel.

 

Maar ja dat werkt toch anders morgen krijg ik de uitslagen van de biopten van de knobbel in min borst en hoop dan in ieder geval daar min rust in te vinden.

 

ondervindt jij nu wel verbetering van de mtx?? of verergert het proces gewoon niet.

 

Met die dvn heb je dan ook last van je darmen. Ik kan nergens meer wat eten want dan kan ik in een vogel vlucht naar de wc. Thuis kan ik meer rekening houden met wat ik eet en wat mijn darmen beter verdragen. Daar gaat dat dan ook beter. Doordat ik niet veel verdraag val ik ook behoorlijk af ondanks de pred.

 

Ik denk dat het winter weertje ook niet zo goed is voor onze spieren en gewrichten. Ik verwonder me wel steeds er over dat de pijn op specifieke plaatsen zit. Niet op plaatsen waar je gewoonlijk spierpijn krijgt. Merk jij dat ook. Wens je een fijne winterse dag toe:)

 

groetjes angel

Link to comment
Share on other sites

Hoi Angel,

 

ik merk niets van de MTX, krijg het alleen om de Remicade te versterken. Zou er nu eigenlijk mee kunnen stoppen. Maar de longarts gaat weer proberen Remicade voor mij te krijgen, en dan zou ik er weer mee moeten beginnen. Dus kan ik beter nu niet mee stoppen.

 

Ik weet niet hoe ik zou zijn als ik niet aan mijn medicijnen was begonnen. weet wel dat mijn Remicade goed werk heeft verricht. Heb toen een tijdje minder in brand gestaan en meer energie gehad. Een heerlijke tijd.

 

Ik heb geen last van mijn darmen. Die werken wel heel erg onregelmatig. Wel ben ik heel snel misselijk, als ik tussendoor bijvoorbeeld wat zoets eet. Van een heel klein stukje chocolade, kan ik uren genieten. Eet ik dus bijna niet meer. Wel goed voor de lijn. Bij dvn kan je maag/darmkanaal ook problemen geven. Zou dus jouw darmproblemen ook kunnen veroorzaken.

 

Mijn hele lichaam doet mee met de dvn. Alles staat in de fik, mijn huid verkleurt en wordt vaak rood/blauw. Mijn hoofd tintelt en ga zo maar door. Ik ben in 1996 begonnen met het tintelen van mijn handen en heel langzaam is alles uitgebreid. Heb ook vaak periodes dat ik er goed van baalde. Ben ook vaak begeleid door allerlei mensen en dat heeft mij goed geholpen. Kan dus goed begrijpen dat je van je ziekte baalt.

 

Dit koude weer is echt niet goed voor ons. Mijn hele lichaam protesteert. Nog een paar maanden en dan zitten we weer in de lente en wordt het warmer.

 

Sterkte met de uitslag. Hoop dat je dan meer rust krijgt.

 

groetjes, Bernadette

Link to comment
Share on other sites

vraagje over mtx

 

Hoi allemaal,

 

Waarschijnlijk moet ik mtx gaan nemen, in combinatie met prednisolone. Ik hoor liever van jullie wat me te wachten staat, dan dat ik op het internet allemaal enge dingen ga lezen...

 

Heb je veel last van bijwerkingen? Zijn er dingen waar je op moet letten?

 

Pff... Ik zie er eigenlijk heel hard tegen op.. Maar het is dat of blind worden..

Ik heb dus geen keuze..

 

Greetje

Link to comment
Share on other sites

Hallo Greetje,

 

Ik slik al 2 jaar Methotrexaat in combinatie met Prednison, en vind het allemaal best meevallen.

De eerste maanden ben ik wat misselijk geweest van de MTX (eenmaal per week), nu helemaal niet meer.

Aanvankelijk had ik ook van de Prednison helemaal geen bijwerkingen, ik hield mooi m'n maatje 36. Het laatste half jaar echter ineens 'n bol gezicht (bah...) en gewichtstoename. :crying:

Nog steeds niet echt dramatisch hoor, ben blijven steken op 75 kg.

 

Zoals je zegt: je hebt geen keuze, maar het is ook niet nodig meteen het ergste te denken. Het kan best nog meevallen! :biggrin:

 

Let op:

- géén melkprodukten in combinatie met de MTX

- ook Foliumzuur gaan nemen (niet op dezelfde dag als MTX).

- maandelijks laten bloedprikken ter controle van de leverfunctie

 

Ik wens je heel veel sterkte, :thumbup1:

 

groetjes,

Annelies

Bewerkt door Annelies
Link to comment
Share on other sites

Ik heb een aantal maanden mtx+foliumzuur geslikt, ben ermee gestopt toen het bericht kwam dat ik geen sarco zou hebben... voel me wel een stuk beter! Maandelijks bloedprikken? Nooit hoeven doen.

Na wat heen-en-weer gebel en veel onbegrip waarom ik dan als voorzorg de troep mtx heb moeten nemen is er een nieuwe petscan gemaakt en nu blijkt er wel weer sprake te zijn van sarco. Nu even afwachten op een belletje hoe het nu verder gaat maar ik hoop dat ik niet opnieuw mtx krijg...

Link to comment
Share on other sites

Hoi Greetje,

 

ik slik MTX met foliumzuur om de Remicade te versterken. Slik dus geen prednison.

 

Ik heb nog nooit last gehad van bijwerkingen van de MTX. Op dinsdag slik ik mijn MTX bij het ontbijt. Ik mag dan geen melkproducten gebruiken. Maar ook alle andere producten waar melkpoeder in zit, mag ik niet hebben. Elke dinsdag is het even slikken als ik een heel simpel ontbijtje heb, maar beter dat dan ziek worden.

 

Ik heb nog maar 1 keer mijn leverfunctie hoefde te laten prikken. Varieert dus echt van arts tot arts.

 

Groetjes, Bernadette

Link to comment
Share on other sites

Bedankt...

 

Wanneer geven ze prednisone bij MTX,zoals bij jou Annelies, of wanneer REMICADE, zoals bij jou Bernadette? En wat is het verschil / het beste?

 

groetjes

Link to comment
Share on other sites

Hallo Greetje,

 

In mijn geval was de aanleiding voor een gecombineerde behandeling met MTX en Prednison de sterk verminderde longfunctie met longfibrosering.

Ook bij oogletsel wordt doorgaans meteen gestart met deze Immunosuppressieve (afweersysteem-onderdrukkende) therapie om verdere schade te voorkomen.

Zo ver ik weet wordt Remicade (of Humira) ingezet als bovenstaande behandeling niet aanslaat of niet goed verdragen wordt.

 

Voor wat betreft het bloedprikken: een van de kwalijke bijwerkingen van MTX is (op lange termijn) de mogelijke leverschade. Daarom dienen de leverfuncties geregeld gecontroleerd te worden.

Het is goed te vertrouwen op je arts, maar dit moet je ook zelf ’n beetje in de gaten houden, het wordt nogal eens vergeten.

 

groetjes,

Annelies

Link to comment
Share on other sites

Hoi Annelies,

 

ik heb een keer een stootkuur van prednison gehad, verder nooit.Omdat ik een zware vorm van dvn heb, hebben ze bij gekozen voor andere medicijnen, zoals anti-depressieve ( of hoe heten die ding). Ik reageerde daar steeds niet of verkeerd op. Mijn longarts heeft daarna Remicade voor mij geregeld, wat ik voor een jaar heb gehad.

 

Het voorschrijven van Remicade en Humira blijft heel moeilijk. Het wordt niet door alle zorgverzekeringen vergoed en niet alle ziekenhuizen willen het betalen.

 

Groetjes, Bernadette

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in

×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.