Ga naar inhoud

Bewegen met sarcoidose/dvn


knuffel

Recommended Posts

Re:Bewegen met sarcoidose/dvn

 

Ik laat me er soms op prikken, meestal gewoon Hb. Ik voel me pas bij een Hb van 8.5 lekker, terwijl 7.5 officieel de ondergrens is. Dus in het verleden kreeg ik vaak nog geen ijzer, moest ik gewoon nog een paar maanden wachten tot het Hb genoeg gezakt was:(. De laatste tijd kreeg ik wat sneller ijzer, misschien wel omdat mijn huisarts informatie van de stichting Restless Legs had ontvangen (hij heeft me zelf op hun website gewezen:laugh:). Maar sinds ik Sarcoïdose heb, doet hij juist weer moeilijk. Door de ontstekingen (die in mijn bloed niet meer aantoonbaar zijn), zou het slikken van ijzer geen zin hebben. En toch merkte ik aan alles dat ik ijzer nodig had, dus uiteindelijk maar een fles Floradix gekocht. Het heeft me goed geholpen!

Ik eigenwijs, hoe kom je erbij:blush:

 

Eigenlijk moet je ferritine (ijzervoorraad) laten bepalen (zie http://www.stichting-restless-legs.org/ en dan Patienteninfo). Pas als je ijzervoorraad op is, gaat je Hb zakken, dus met Hb bepalen loop je eigenlijk achter de feiten aan...

 

N.B.: Hb kan ook zakken door andere oorzaken dan ijzertekort! ( http://memoboek.dynapaper.nl/45/hemoglobine-hb-mcv.html en http://memoboek.dynapaper.nl/33/ferritine.html )

 

Groeten,

Albertina

Link to comment
Share on other sites

  • Antwoorden 56
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

  • knuffel

    17

  • Albertina

    11

  • okkie

    8

  • cunera

    6

Top Posters In This Topic

Re:Bewegen met sarcoidose/dvn

 

Hoezo zou door de onstekingen geen zin hebben om ijzer te slikken?

 

Ja ferritine is bij mij ook meestal aangevinkt.

 

Thanks voor de info.

 

groetjes

Link to comment
Share on other sites

Re:Bewegen met sarcoidose/dvn

 

Chronische ontstekingen/infecties geven op de één of andere manier een vertekend beeld. Laten een lager Hb zien en verhoogd ijzerferritine dan zonder die ontstekingen het geval zou zijn. Is erg ingewikkelde materie. Je kunt het nalezen op bijv.

http://memoboek.dynapaper.nl/87/ijzer.html

http://memoboek.dynapaper.nl/33/ferritine.html

http://memoboek.dynapaper.nl/45/hemoglobine-hb-mcv.html

 

een patiënt met een chronische aandoening kan een anemie ontwikkelen (\'anemie bij chronische aandoening\'). IJzersuppletie is niet zinvol - tenzij het verlaagde serumijzer mede wordt veroorzaakt door een reëel ijzergebrek; in deze laatste combinatie kan serumferritine evenwel normaal zijn. Bij verlaagd serumferritine (<50 ug/l) is in ieder geval sprake van ijzerdeficiëntie.

Ik kan de redenering van mijn huisarts wel volgen, maar ben stiekum toch opgeknapt van de Floradix (bijna geen last van rusteloze benen en duimnagels weer normaal).

 

Groeten,

Albertina

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Re:Bewegen met sarcoidose/dvn

 

Echt super dat je je nu al goed voelt! Houden zo! Ik weet het natuurlijk niet zeker maar omdat je voor jouw doen best veel gelopen hebt kan het ook zijn dat je spieren in je benen niet weten wat ze overkomt, en daarom wat stijfer en ontregeld zijn :)

Tenminste dat is wat mij altijd overkomt na de Fysio of als ik veel heb gelopen. Nu zou ik wel volhouden en wandelen als je kunt om je spieren te trainen :)

 

Echt top prestatie hoor!

Link to comment
Share on other sites

Re:Bewegen met sarcoidose/dvn

 

Het begin erop te lijken dat ik eindelijk de kans krijg om echt aan mijn conditie te werken. Ik ben hopeloos optimistisch en denk meteen dat ik misschien wel bijna beter ben:laugh:, maar ja, gistermiddag ging er ineens iets helemaal mis met m\'n linkerenkel. Alsof er een botje niet helemaal goed zat. Dus dat werd weer ouderwets strompelen naar de auto:(. Eenmaal thuis was het gelukkig weer over:P. Maar dat was blijkbaar wel een waarschuwing.

Het lijkt wel of ik vandaag moe ben van alle inspanningen van het weekend. Dat heb ik al eerder gehad, dat de afrekening een paar dagen later kwam. Als dat zo is, dan is het maar een kleine rekening en snel betaald: gewoon een dag (behalve naar de KNO) rustig aan doen. Dat is geen straf met het mooie weer:P.

 

Groeten,

Albertina

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Re:Bewegen met sarcoidose/dvn

 

Laten we hopen dat het zo goed blijft gaan voor je :)

 

Vergeet niet Albertina dat omdat je best veel gepresteerd hebt al je spieren moeten wennen en dat daarom misschien een spiertje in bij je enkel even zoiets had van \'he, wat gebeurt er?\'

 

Gewoon ff rusten en weer verder oefenen. Misschien een tip voor allemaal. Af en toe staat er in reclamefolders van die goedkope step apparaatjes voor 40 euro ofzo. Die heb ik een paar maanden geleden bij de Blokker. Gaat het ding kapot pech gehad en toch kun je lekker oefenen ook als het slecht weer is. Tot nu toe doet ie het perfect :)

Link to comment
Share on other sites

Re:Bewegen met sarcoidose/dvn

 

hoi allemaal

 

ik ga elke dag een rondje lopen achter de kinderwagen/buggy.

gewoon effe benen strekken.

op het werk wissel ik nu nog meer af.

veel zitten en elk uur effe rondje lopen door de winkel

Het gaat nu redelijk, alleen veel last van pijnlijke benen.

dit weekend gaan we weer eens dansen, kijken of ik meteen een kruk kan ritselen......:) B)

 

gelukkig woont mijn schoonmoeder om de hoek van het feestje...:P kan ik meteen het bed inrollen als ik moe wordt.

groetjes Vicky, neen stappen tot het licht wordt doe ik maar niet........:laugh:

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in

×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.