Announcement

Collapse
No announcement yet.

Prednison / Prednisolon

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Display
Clear All
new posts

• Prednison / Prednisolon

Hoi allemaal,

Ik heb zojuist de eerste 40 dagen erop zitten van mijn eerste prednisolon kuur (30mg per dag) na 2,5 jaar ziekte.

De ACE was de afgelopen 2,5 jaar altijd ergens tussen de 65-100. Deze is nu als een baksteen gezakt naar een hele normale 34.
    Mijn internist noemt dit behoorlijk spectaculair en het geeft aan dat mijn normale/gezonde ACE niveau ook waarschijnlijk heel normaal is ook al heb ik het ACE genotype (D/D ) waarbij dit normaal wat hoger ligt. Dit heeft ons extra op een dwaalspoor gezet blijkt nu.

Goed nieuws eindelijk dat de prednisolon duidelijk effect heeft. Ik ga nu over op een dodering van 20mg de komende 40 dagen. Ik ben vergeten te vragen aan de dokter of ik daar dan weer wa last van kan hebben door de overschakeling op een lagere dosis? Is die overgang over het algemeen goed te doen of kan je daar wat hinder van ondervinden?

In mijn voorstel draadje zal ik een update geven over de diagnose.

groet,
    Mabula

Voor meer informatie over Prednison zie de volgende link:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Prednison
    Never Surrender

Comment

Prednisolon

Prednisolon is net zoals Prednison een corticosteroid maar is een directe vorm. Prednisolon hoeft in tegenstelling tot Prednison niet omgezet te worden door uw lever in de werkzame stof.
      Never Surrender

Comment

Prednisolon - Ervaringen

Karin - 06 Juli 2008
        In verschillende berichtjes (met name in forum: voorstellen) heb ik meerdere dingen gelezen over gebruik van medicijnen. Voor mijn sarcoidose in mijn hartweefsel heb ik Prednisolon voorgeschreven gekregen. Ben op 30 Juli begonnen met een dosis van 60mg per dag. Mijn bevindingen tot nu toe zijn:

- Nog geen last van hongeraanvallen, heb altijd een goede eetlust gehad en die is er niet minder op, maar ook niet meer
        - Ik heb het idee dat mijn handen en voeten wat meer opgezwollen zijn maar mijn gewicht is minder dan 1 kg toegenomen.
        - Ik krijg medicijnen om botafbraak tegen te gaan (bifosfonaat) en extra calcium. Ik heb hier ook nog geen last van.
        - Een sarcoidose granuloom op mijn voorhoofd was al op zijn retour maar lijkt nu echt als sneeuw voor de zon te verdwijnen.

Ik ben benieuwd wanneer ik naar een lagere dosis mag - morgen de eerste opvolg afspraak bij een internist in het LUMC

Ik zou het wel handig vinden als andere ervaringen en tips mbt Prednisolon in dit hoofdstuk worden toegevoegd.

Comment

Re:Prednisolon

Ik slik vanaf begin vorig jaar (2007) Pred. Te lang een stootkuur gehad. Daardoor kreeg ik oa een dusdanige spierafbraak dat ik niet meer kon lopen laat staan een glas water optillen. Ik dacht dat het de Sarco was maar dat bleek dus niet zo te zijn.

Ik heb ook opgezwollen enkels gehad. Dit mag ook niet te erg worden want dat is niet goed.

Goede ervaringen: rare plekjes op mn lichaam verdwenen

Slechte ervaringen: onder andere spierafbraak, overgeven, nachtmerries

Tips: Veel water drinken om het lichaam te spoelen maar drinken is zowieso goed.

Groetjes,

Joachim
          Never Surrender

Comment

Re:Prednisolon

Karin, mijn ervaring met \"dikker worden door prednison\" is dat het de eerste keer dat je een kuur ondergaat langer duurt. De tweede keer dat ik een kuur kreeg voelde ik m\'n wangen gewoon groeien.

Ik adviseer om \"gewoon te blijven eten\". Niet in paniek op een strict dieet als je ineens 1 of 2 kilo aankomt. Dat zal waarschijnlijk vocht zijn, en niet extra vet. Dat vocht gaat wel weer vanzelf weg. Dus probeer een beetje de vreet-buien (als je die gaat krijgen) af te remmen.

Ik heb de indruk dat je langzaam zo\'n rond prednison gezicht krijgt, maar dat dat niet echt met veel gewichtstoename gepaard gaat. Pas na een jaar of zo ging ik echt last krijgen van de vreet-buien.

Comment

Rew, ben je toen veel aangekomen nav je 'vreet buien' ???
              Never Surrender

Comment

Bijwerkingen prednisolon?

12 augustus gestart met prednisolon 50 mg de eerstw eek zoinder echte bijwerkingen ging ik me steeds beter voelen, na ontslag uit het ziekenhuis thuis, kreeg ik steeds meer vreemde sensaties, die ik niet altijd in de bijsluiter kan terug vinden wie heeft hier ook ervaring mee?
                het gaat om het volgende:
                -enorme zweetproductie bij de minst geringste inspanning en soms gewoon zomaar zonder enige inspanning
                - krampen met name ''s avonds en 's nachts in de voeten
                - acne achtige puistjes op romp, hoofdhuid en ledematen
                - een brandend gevoel dat begint in de vingertoppen zich verspreidt door de hele hand soms tot in de pols waarna, krachtverlies en een slapend gevoel ontstaat in de hand
                - soms ineens in huilen kunnen uitbarsten zonder te weten waarom
                - branderige rode ogen en wazig zien
                - soms hevige pijn in knieÚn, heupgewrichten, kan dan moeilijk lopen en opstaan en gaan zitten in een stoel.

Comment

Hoi Cees,

Ik gebruik geen Prednison, maar herken wel een groot deel van je klachten. Ik krijg 's avonds ook vaak kramp in mijn voeten. Ik moet vooral niet mijn tenen krommen, liefst helemaal niet bewegen, dan gaat het meestal goed.
                  Ik heb ook regelmatig dat een plek op mijn voet, bij een knie of pols begint te gloeien. Ik verwacht dan dat ik dat van buitaf kan zien en voelen, maar nee hoor. Niks bijzonders te zien of te voelen.
                  Ik regelmatig last van brandende ogen en soms een vette vlek voor mijn ogen, maar ze zijn nooit rood. Weet je zeker dat je geen oogontsteking hebt? Misschien toch maar even langs de oogarts???
                  Stevige pijn in allerlei gewrichten, dat hoort voor mij bij Sarco´dose. Het is met pijn en ontstekingen in de gewrichten begonnen. Dat speelt soms op.
                  Kramp en hittesensaties (zoals ze dat zo mooi noemen) zijn ook symptomen van Dunne Vezel Neuropathie (DVN). Daar kun je meer over lezen in Algemeen.
                  En van je hela, hola, houd er de moed maar in...

Comment

Cees om direct antwoord te geven op jouw vragen.

- Zweten, ja ontzettend terwijl ik vroeger daar nooit last van had.
                    - Krampen in de voeten, geen last van, wel dat het lopen op blote voeten zeer onprettig is.
                    - Geen vreemde bultjes etc. Bij mij verdwenen ze zelfs want ik had ze al voor het gebruik van Pred.
                    - Krachtverlies en tintelen herken ik alleen ook in mn armen zonder het brandende gevoel.
                    - Extreme emoties herken ik.
                    - Pijn in knieeen etc herken ik niet.

Groeten,

Joachim
                    Never Surrender

Comment

Hoi Cees,

Zweten, brandgevoel, krachtverlies, slapend gevoel, emotioneel (maar dan wel met reden), oogklachten, gewrichtsklachten heb ik ook.
                      Ik heb geen prednisonkuur. (wel pred in pufje)

groetjes
                      Think positive! And keep :-)

Comment

Cees,

Een aantal bijwerkingen herken ik wel. Ik zit nu 6 weken aan de prednisolon (eerste 4 weken op 60mg, nu op 40 mg) en sommige bijwerkingen zijn gekomen en gegaan en sommige zijn nieuw. Van jouw rijtje herken ik de volgende

- zweten: vooral 's nachts - heb er niet echt last van
                        - wazig zien: was erger in het begin en is een tijdje weg geweest maar heb nu weer wat meer last van.

Andere:
                        - maagklachten: sinds deze week last van. Kan ook, naast prednison, door andere medicijnen komen maar de prednison kan hier zeker toe bijdragen. Heb nu ook een extra pil tegen maagzuur.
                        - bolle toet - ja, begin nu toch wel wat dikkere wangen te krijgen. Nog niet dramatisch want over het geheel genomen ben ik 3 kilo afgevallen sinds ik met de prednison begon.
                        - voel me de laatste weken ietsje minder fit dan daarvoor maar dat hoeft natuurlijk niet door de prednison (dosis verlaging) te komen.

Groet,
                        Karin
                        Laatst gewijzigd door Karin; 19-07-2009, 21:38. Reason: typo

Comment

Prednisolon

Joachim en anderen,

Ik zit nu al ruim 7 weken aan de 100 mg Prednisolon , over ruim 1 week mag er 10 mg af. Maar dan mag er niets veranderen in de toestand want dan moet ik gelijk aan de bel trekken en zou dan voor de 10mg een ander medicijn erbij krijgen. Ik moet afbouwen , het is wel raar spul maar ik heb geen idee meer of de bijwerkingen die ik heb allemaal van de Prednisolon komen.
                          Tegenwoordig zweet ik me te pletter, ik kon voorheen sporten wat ik wou maar zweten ho maar.
                          Ik heb heel veel dorst dus ook n droge mond. Af en toe voelt mn hoofd als n zak watjes .Ik slaap weinig tot helemaal niet. Ben onrustig bij vlagen. Kan soms in tranen zitten bij de gewoonste dingen maar alles raakt me veel meer lijkt t wel. Mn ogen staan raar int hoofd , liggen diep en de kringen eronder zijn niet weg te smeren laat staan te vullen met botox.En ja zo ken ie wel weer maar je kan toch niet alles op de pillen gooien al is t wel makkelijk, dan heeft t maar even n oorzaak. Komt misschien wel door de combinatie van alle pillen die ik op een dag inneem. Het een zal het andere wel niet verdragen of zo.Ik lees geen bijsluiters , dat leer je wel af brrrr...

Liefs Rina

Comment

Rina, wat je meemaakt heb ik ook allemaal gehad van de Pred. Tis heel herkenbaar alleen vervelend om het mee te moeten maken. Als het helpt bij je dan waarom niet alleen de bijwerkingen zijn vervelend.

Wel fijn dat je nu mag afbouwen! Weet je al tot hoever ze gaan afbouwen?
                            Never Surrender

Comment

Prednisolon

Hey Joachim,

Vanaf deze vrijdag mag ik 10 mg minder dus dan kom ik op 90mg maar ik ben gister naar t MCL geweest naar een reumatoloog. Dit is dus de reumatoloog die in het medisch advies raad zit van de SBN !
                              Ik was blij met de man dat wil je niet weten, hoefde weinig zelf te vertellen maar hij gaat de neuroloog adviseren over te gaan op MTX . Ik heb nu behoorlijk last van mn knieen , polsen en enkels .Ik zit al een mooi tijdje aan hoge dosering pred en hij vind dat t zo snel mogelijk moet worden omgezet of afgebouwd vanwege spierafbraak enz. Ik heb nu andere pijnstillers, ipv 4 x op n dag Tramadol van 50mg nu 1 x per dag een van 200mg , zo blijft de pijnstilling beter op pijl. Was vannacht evengoed wakker van de pijn (weer rond 3en pffff) dus vraag me af of t wel geeft.
                              Ik kreeg ook iets voor de nacht n lichte anti depressivia ja daaaag zei ik, ik ga niet als n sombie rondlopen ,hihi...hij heeft me uitgelegd dat deze pillen de pijnprikkels temperen, hmmm...toch nu maar 1tje innemen , kijken wat t doet.
                              Dus als hier morgen iemand loopt te ladiedaen dan ben ik dat en werkt de pil lekker.

:thumbup: Rina

Comment

Verwerken...
                              X