Ga naar inhoud

Vitamine B12 en auto immuunziektes (oa Sarcoidose)


Astrid

Recommended Posts

Orthica is wel een bekend merk, maar het wordt niet altijd goed opgenomen. Het tekort aan vit B 12 ligt er aan dat het niet goed wordt opgenomen/omgezet in de darmen. dus als je een opname stoornis hebt dan zal die Ortica in tablet vorm niet geheel opgenomen worden. Of maar tijdenlijk werken

Voor wat de injecties betreft kan ik ( ik ben de echtgenoot van John en werkzaam in de apotheek) zijn er 2 fabrikanten.

 

Centrafarm: Hydroxocobalamine 1mg/2ml, deze moeten in de koelkast bewaard worden, ze zijn langer houdbaar.

 

Takeda(voorheen Nycomed: Hydrocobalamine, bevat Hydroxocobalaminehydrochloride 1mg/2ml bewaren bij kamertemperatuur, korter houdbaar.

 

Centrafarm levert de injecties die inderdaad alleen maar in de koelkast bewaart kunnen worden. De samenstelling is niet geheel hetzelfde als de andere injecties. en dat is dus de

reden dat ze in de koelkast bewaart moeten worden. Ook heb ik de ervaring dat deze injecties pijnlijker zijn bij injectie dan de andere van Nycomed(nu Takeda)

Heb je de injecties van Centrafarm dus de koelkast variant, houd ze dan in je hand voor injectie zodat het minder pijn doet.

 

Welke ampullen je krijgt dat bepaalt je zorgverzekeraar. Dit heeft te maken met het Preferentiebeleid. Je zorgverzekeraar bepaalt het pakket. dus welke injecties voor vergoeding in aanmerking komen. Je bent echter vrij om te vragen naar de andere.

Als je eenmaal aan het spuiten bent kan de B12 waarde wel geprikt worden maar deze zal dan altijd goed en soms te hoog zijn.

De waarde waartussen de B12 zou moeten zitten is ook zeer ruim. En niet altijd is het zo dat als je waarde ertussen zit die ook voor jou goed is.

Iemand met een waarde van 190 zit binnen de marge maar kan toch heel veel klachten hebben van het lage B12 gehalte.

 

Mijn man heeft Sarcoïdose en ook een laag B12 gehalte, en heeft daar ook een periode injecties voor gehad, momenteel zit zijn waarde rond de 380, en zou hij eigenlijk weer een keer geprikt moeten worden. Maar als ik het aan zijn Longarts vraag dan vind hij dat niet echt nodig. Dus moet ik weer een formulier bij de huisarts vragen.

Het probleem is dat hij dan een keer extra geprikt moet worden.

 

Hopelijk hebben jullie iets aan mijn uitleg over de verschillende injecties B12.

Link to comment
Share on other sites

  • Antwoorden 150
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

  • Diesel

    54

  • Arie

    19

  • maddizon

    16

  • Joachim

    12

Top Posters In This Topic

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in

×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.